همشهری آنلاین: ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت معصومه (س) به شهر مقدس قم است، حضرت معصومه (س) برای زیارت امام زمان (عج) خود به سمت خراسان در حرکت بود و در بین راه و در ساوه بیمار شد.

به گزارش ایکنا، با وجود نقل قول‌های متعدد درباره چگونگی تشریف‌فرمایی حضرت معصومه (س) به قم، اما اکثرا بر این قول اتفاق دارند که حضرت بعد از اینکه در ساوه بیمار شد، به دلیل وجود دوستداران خاندان پیامبر و شیعیان در قم، از همراهان خواست تا او را به قم برسانند و هنگامی که حضرت به شهر قم رسیدند، مردم شهر از او استقبالی بی‌نظیر به عمل آوردند و موسی‌بن‌خزرج از میان جمع بیرون آمد و نافه مرکب آن حضرت را به دست گرفت و ایشان را به خانه خود برد. مدت اقامت حضرت معصومه در قم 17 روز ذکر شده است و پس از آن روح پاک ایشان به ملکوت اعلی رجعت می‌کند.

شهر قم قبل از ورود حضرت معصومه (س) از آبادانى ظاهرى بى‌بهره بود و اهالى شیعى مذهب آن در اثر بی‌توجهى حاکمان مورد آزار و اذیت‏ بودند اما از لحاظ ایمان و اعتقاد مذهبى، این شهر بهترین فضاى معنوى را داشته و زمینه پذیرش اهل‌بیت پیامبر (ص) و یاران با وفاى آنان در این منطقه کاملا فراهم بود.

صفوان بن یحیى کوفى معروف به بیاع سابرى از نزدیک‌ترین و مطمئن‏‌ترین یاران امام رضا (ع)، مى‏‌گوید: روزى در حضور امام‌ رضا (ع) نشسته بودم که از شهر قم و اهالى آن سخن به میان آمد و اینکه آنان در زمان ظهور حضرت ولى‌عصر (عج) به سوى آن بزرگوار میل خواهند کرد. در این لحظه امام هشتم علیه‌السلام به اهل قم درود فرستاده و فرمود: رضى الله عنهم، ثم قال ان للجنة ثمانیة ابواب و واحد منها لاهل قم; و هم خیار شیعتنا من بین سائر البلاد، خمر الله تعالى ولایتنا فى طینتهم، خداوند از آنان خشنود باشد، سپس فرمود: همانا بهشت داراى هشت در است که یکى از آن درها مخصوص مردم قم است؛ آنان شیعیان برگزیده ما در میان سایر شهرها هستند. خداوند ولایت و محبت ما را با طینت آنان عجین کرده است.

شهر قم از نظر پرورش افراد بزرگ ید طولایی دارد و امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگانی است که در این شهر پرورش پیدا کردند و علم مبارزه با رژیم پهلوی را از این شهر برافراشتند، همچنین از امام کاظم (ع) روایت شده است که مردى از قم، مردم را به سوى خدا دعوت مى‌کند، افرادى گرد او جمع مى‌شوند که قلب‌هایشان همچون پاره‌هاى آهن ستبر است که بادهاى تند حوادث، آنان را نمى‌لغزاند از جنگ خسته نشده و نمى‌ترسند اعتماد آنان بر خداست و سرانجام کار از آن پرهیزکاران است.

با توجه به ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم و احادیث و روایات می‌توان به اهمیت شهر قم در اسلام و به خصوص شیعیان و حوادث ظهور پی برد، مردم قم همه ساله در سالروز ورود حضرت معصومه (س) به این شهر گل به دست می‌گیرند و این ورود با برکت را با پیاده‌روی در این شهر و استقبالی نمادین از آن حضرت گرامی می‌دارند.

کد خبر 320457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha