اگر چه این‌روزها بسیاری از خبرها به آلودگی هوای تهران می‌پردازند و ما در یک مه غلیظ غوطه می‌خوریم، اما خبرهای خوب هم در راهند؛ خبرهایی مثل بازگشایی سایت پرنده‌نگری که حال آدم را خوب می‌کند.

دوچرخه شماره ۸۱۶

به‌زودي در درياچه‌ي شهداي خليج‌فارس، سايت پرنده‌نگري افتتاح مي‌شود. مي‌داني پرنده‌نگري چه قدر جذاب است؟ اين‌كه پرنده‌ها را ببيني، از آن‌ها عكاسي كني، صدايشان را بشناسي و گونه‌اي تازه را ببيني كه شايد در فهرست گونه‌هاي ثبت شده‌ي محل زندگي تو نباشند؛  خيلي لذت‌بخش است.

مهندس یحیی چهرآذر، مدیر گروه تنوع زیستی ستاد محیط‌زیست و توسعه‌ي پایدار شهرداری تهران با اعلام اين خبر به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه مي‌گويد: «جالب است بدانيد ما در كشور بيش از 500 گونه پرنده داريم كه اين تعداد بيش‌تر از گونه‌هاي پرنده در اروپاست. در خود تهران هم 180 گونه پرنده ثبت شده است كه تعداد قابل توجهي است.»

او درباره‌ي فصل زمستان و مهاجرت پرنده‌ها مي‌گويد: «به‌طور کلی بیش از 110 گونه پرنده در دریاچه‌ي شهداي خليج‌فارس و نوار حاشیه‌ي اطراف آن به‌ثبت رسیده که این تعداد مدام در حال افزایش است. از این میان بیش از 40 گونه مستقیماً به پهنه‌ي تالاب و زیستگاه آبی آن وابسته‌اند.»

او با اشاره به اين‌كه از کل پرندگان مشاهده شده در این دریاچه و پیرامون آن، بیش از 70 گونه مهاجر زمستانه و حدود 25 گونه مهاجر تابستانه‌اند مي‌گويد: «بیش از 20 گونه شامل سار، کلاغ سیاه و برخی سسک‌ها، بومی منطقه هستند.»

به گفته‌ي مهرآذر: «قرار است به‌زودي يك اپليكيشن بر روي تلفن‌همراه در ارتباط با پرنده‌نگري طراحي بشود تا علاقه‌مندان به پرنده‌نگري بتوانند از اين راه هم اطلاعات تازه‌اي در اين زمينه بگيرند.»

او درباره‌ي مزاياي سايت پرنده‌نگري توضيح مي‌دهد: «آشنایی با گونه‌های مختلف پرندگان و نحوه‌ي زیست آن‌ها شامل زیستگاه، آشیان‌گزینی، تغذیه، زادآوری و غیره، توسعه، رونق و ترویج صنعت اکوتوریسم در محیط‌های شهری، اهمیت و ارزش زیست‌محیطی پرندگان و نقش آن‌ها در اکوسیستم‌های شهری، آرامش روحی و روانی ناشی از مشاهده‌ي پرندگان به‌خصوص در کلان‌شهرهایی مانند تهران، افزایش توجه شهروندان به محیط‌زیست شهری به‌ویژه تنوع زیستی و افزایش مشارکت آگاهانه در حفاظت از گونه‌های موجود، از مزاياي اين سايت است.»

گفتني است چند ماه پيش در منطقه‌ي 12، درپارك شهر هم يك سايت پرنده‌نگري افتتاح شد.

دوچرخه شماره ۸۱۶

عكس:‌‌ سايت تهران سما

 

  • چگونه پرنده‌نگري كنيم؟

پرنده‌نگري اصولي دارد. براي پرنده‌نگري اول بايد مكان مناسبي پيدا كنيد. نفيسه زارع، كارشناس زيست‌شناسي كه درباره‌ي پرنده‌ها كار كرده است مي‌گويد: «ابزارهاي پرنده‌نگري يك دوربين دوچشمي بسيار قوي است كه بتوانيد از دور پرنده‌ها را ببينيد. چون پرنده‌ها دوست ندارند كه خيلي به آن‌ها نزديك شويد.»

به گفته‌ي اين كارشناس: «قبل از پرنده‌نگري بايد گونه‌هاي پرنده‌ها را بشناسيم و مطالعه داشته باشيم. بدون مطالعه، كار ما كمي بي‌حاصل خواهد شد.»

زارع مي‌گويد: «سايت‌هاي بزرگي درباره‌ي پرنده‌نگري به زبان فارسي و انگليسي فعال‌اند كه مي‌شود با مراجعه به آن‌ها دانش ‌خود را درباره‌ي پرنده‌ها بالا ببريم.»

کد خبر 320401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha