همشهری‌آنلاین: مجموعه ۲۱ جلدی فرهنگ گفتاری موسیقی ایران ،تالیف کیوان پهلوان ساعت ۶ بعداز ظهر روز جمعه ۱۱ دی‌ماه با حضور پژوهشگران و محققان کشور و همچنین با اجرای موسیقی مقامی مازندرانی در فرهنگسرای ارسباران رونمایی خواهد شد.

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از فارس کیوان پهلوان پژوهشگر میدانی فرهنگ و فولکلور و نوازنده سازهای کوبه‌ای که جدیدترین اثر پژوهشی او درباره مراسم و آیین عروسی در ایران در 5 جلد در حال انتشار است. معتقد است که در زمینه فرهنگ گفتاری موسیقی ایران تاکنون کاری به این شکل انجام نشده است.

به نظر پهلوان ژانر پژوهشی که بیاید ادبیات شفاهی مردم را، آن هم در زمینه موسیقی بررسی، گردآوری و منتشر کند، ضمن آنکه کمتر به آن در کشور توجه شد، با این حجم تاکنون انجام نگرفته است.

کیوان پهلوان که دکترای فیلولوژی در گرایش فولکلور از تاجیکستان را دریافت کرده است، می‌افزاید: وقتی می‌گوییم ژانر پژوهشی ادبیات شفاهی، منظور فقط گردآوری قصه یا داستان‌هایی که مردم بومی آن را نقل می‌کنند، نیست. این موضوع در حقیقت یک بخش آن است، ولی بخش اعظم آن به آواها، ترانه‌ها، اشعار و نغمه‌های آهنگین از لالایی‌ها، بازی‌ها، ضرب‌المثل‌ها، چیستان‌ها، دعاها و هر چیزی که در آن ریتم یا اوزان موسیقایی باشد، مرتبط است.

علت ماندگاری این آواها یا فرهنگ گفتاری ریتمیک بودن و ماندگاری بیشتر در حافظه‌هاست. ضمن آنکه برخی از آن ترانه‌ها یا اشعار به دلیل کوتاه بودن، توانسته است بیشتر در خاطره‌ها بماند.

پهلوان که سال گذشته کتاب دائره‌المعارف گونه درباره سازهای کوبه‌ای ایران منتشر کرد ادامه می‌دهد: گستره پژوهش‌های انجام شده علاوه بر آنکه همه استان‌های کشور را در بر می‌گیرد، حتی سعی کردیم که آواها و نغمه‌های فولک کشورهای فارسی‌زبان مثل افغانستان و تاجیکستان را نیز جمع‌آوری کنیم که می‌تواند سهم مهمی در حفظ اشعار بومی فارسی در این کشورها داشته باشد.

قرار است روز جمعه 11 دی ماه جاری ساعت 6 بعداز ظهر در فرهنگسرای ارسباران مجموعه 21 جلدی « فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران» با حضور پژوهشگران و محققان کشور و همچنین با اجرای موسیقی مقامی مازندرانی رونمایی شود.

این کتاب را انتشارات آرون در 10هزار صفحه منتشر کرده است که ادبیات شفاهی و موسیقایی قلمرو فرهنگی ایران را به تفکیک استان‌ها و همچنین مناطق فارس‌نشین افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان را در برمی‌گیرد.

کد خبر 319774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha