همشهری آنلاین: مجموعه انیمیشن‌های (پویانمایی) دیرین‌ دیرین که از سال ۹۴ در شبکه‌های اجتماعی فعالیتشان را آغاز کرده بودند، مدتی است که علاوه بر شبکه‌های اجتماعی از تلویزیون هم پخش می‌شوند تا بتوانند میزان بیشتری از مخاطبان را در دایره‌ی طرفداران خود جای دهند.

dirin

انیمیشن‌های «دیرین‌دیرین» که در زمینه‌ نقد اجتماعی، در مدت زمان‌های کوتاه و همچنین با ساختار طنز ساخته شده‌اند، تاکنون توانسته‌اند مخاطبان زیادی را به خود جلب کنند.

 ایسنا به سراغ کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه انیمیشن‌های «دیرین‌دیرین» رفت تا با آنها درباره روزهای اول ساخت این مجموعه گفت‌وگو کند.

  • ایده «دیرین‌دیرین» از کجا آمد؟

علی درخشی، کارگردان مجموعه انیمیشن‌های «دیرین‌دیرین» درباره ایده آغازین تولید این مجموعه انیمیشن می‌گوید: در واقع ایده اولیه این کار یعنی تولید روزانه انیمیشن از محمد ابوالحسنی (تهیه‌کننده) بود. سال‌ها این ایده را با من مطرح می‌کردند، ولی دو سال پیش که باز هم این موضوع عنوان شد، من احساس کردم امکان اینکه یک مجموعه انیمیشن روزانه را تولید کنیم، وجود دارد.

درخشی ادامه داد: پس از آنکه طرح اولیه را نوشتیم، شروع کردیم به نوشتن و اتود زدن. پس از حدود 9 ماه نوشتن و کار کردن بالاخره توانستیم به نتیجه برسیم و حاصل کار آن چیزی شد که شما در حال حاضر از تلویزیون و در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید.

این کاریکاتوریست با بیان اینکه عرضه انیمیشن‌های «دیرین دیرین» را از فروردین 94 در شبکه‌های اجتماعی آغاز کردیم، درباره افزایش میزان مخاطبان پس از پخش این مجموعه در تلویزیون توضیح داد: با وجود پخش «دیرین دیرین» از تلویزیون ما هنوز در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داریم؛ البته قبلا تلویزیون برای شروع برخی از کارهایمان را پخش می‌کرد ولی در حال حاضر توافق شده است که روزانه این انیمیشن‌ها پخش شوند.

درخشی مخاطبان تلویزیون را نسبت به شبکه‌های اجتماعی بیشتر برشمرد و گفت: یکی از علل این موضوع را می‌توان عدم دسترسی خیلی از مخاطبان به شبکه‌های اجتماعی دانست. اما گستردگی تلویزیون با این شبکه‌های اجتماعی اصلا قابل مقایسه نیست و طبیعتا تلویزیون می‌تواند طیف بیشتری از مخاطبان را دربربگیرد.

کارگردان مجموعه انیمیشن‌های «دیرین دیرین» در پاسخ به این پرسش که با توجه به رویکرد انتقاد اجتماعی این مجموعه انیمیشن، آیا تاکنون برای پخش آن در تلویزیون با مشکل مواجه شده‌اید؟ بیان کرد: ما سال‌هاست در سازمان صداوسیما کار می‌کنیم و از آنجا که خیلی از خطوط قرمز را می‌شناسیم، به خیلی‌ها احترام می‌گذاریم و خیلی‌ از این خطوط را مجبوریم رعایت کنیم، تاکنون هیچ مشکلی به وجود نیامده و فکر هم نمی‌کنم که به وجود بیاید.

  • روزهای اول چگونه بود؟

محمد ابوالحسنی - تهیه‌کننده مجموعه انیمیشن‌های «دیرین‌دیرین» - درباره اولین روزهای این مجموعه می‌گوید: در اصل «دیرین‌ دیرین» برای عرضه در شبکه‌های اجتماعی تولید شد و بعد از مدتی که در شبکه‌های اجتماعی مخاطبان خودمان را پیدا کردیم، با صداوسیما برای پخش این مجموعه وارد مذاکره شدیم؛ یعنی در واقع اساس کار ما برای تولید مجموعه انیمیشن‌های «دیرین‌دیرین» بیشتر عرضه در شبکه‌های اجتماعی بود.

ابوالحسنی با اشاره به آیتم‌های 70 ثانیه‌ای «دیرین‌ دیرین» اظهار کرد: این مدت زمان کوتاه را انتخاب کردیم تا علاوه‌ بر اینکه حرفمان را در آن بزنیم، برای مردم جذاب باشد و به راحتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود.

تهیه‌کننده مجموعه انیمیشن‌های «دیرین‌دیرین» با بیان اینکه این مجموعه پس از ورود به تلویزیون توانست مخاطب بیشتری پیدا کند، افزود: تلویزیون یک رسانه عمومی است و جایگاه خودش را در میان مردم پیدا کرده است و به همین خاطر افزایش میزان مخاطبان امری طبیعی بود. اما قبل از این اتفاق هم «دیرین‌دیرین» به خوبی در شبکه‌های اجتماعی دیده شده بود.

او در ادامه با اشاره به برخوردها و تماس‌های مردم و همچنین آماری که در اختیار دارند، خاطرنشان کرد: همه اینها بیانگر این است که «دیرین‌دیرین» به خوبی در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون دیده شده و مورد استقبال قرار گرفته است. اینکه خود مردم « دیرین‌دیرین» را بازنشر می‌کنند یعنی کار را پسندیده‌اند و به آن اهمیت می‌دهند که این برای ما خیلی ارزشمند است.

ابوالحسنی درباره نحوه انتخاب موضوعات مجموعه انیمیشن‌های «دیرین‌دیرین» با اشاره به رویکرد اجتماعی این مجموعه گفت: ما شورایی برای بررسی موضوعات این مجموعه انیمیشن ‌داریم که در آن بیشتر دغدغه‌های اجتماعی مردم را شناسایی می‌کنیم و پس از انتخاب سوژه‌ها گروه نویسندگان ما شروع می‌کنند به نوشتن هر آیتم از این مجموعه.

او در پایان سخنانش به میزان استقبال بالای مخاطبان از مجموعه انیمیشن‌های «دیرین‌دیرین» اشاره کرد و با بیان اینکه ما یک طنز خانوادگی، سالم و مفید عرضه می کنیم، اظهار کرد: زمانی که در جشنواره‌های انیمیشن کشورهای خارجی شرکت می‌کنم، برای آنها خیلی جالب است که ما انیمیشن روزانه کار می‌کنیم. چون انیمیشن کار بسیار سختی است، برای مثال 40 نفر درگیر پروژه «دیرین‌دیرین» هستند تا مردم آن را ببینند و لذت ببرند.

کد خبر 319763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha