همشهری آنلاین: استان تهران با ثبت ۱۵۵ هزار و ۲۸۸ واقعه ولادت در ۹ ماهه امسال از رشد ۶.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

به گزارش مهر، براساس اعلام سازمان ثبت احوال، آمار ولادت، وفات، ازدواج و طلاق ثبت شده در ۹ ماهه امسال نشان می‌دهد که طی این مدت یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۳۶۷ مورد ولادت در کشور رخ داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۵ درصد رشد داشته است. همچنین ۲۷۷ هزار و ۹۱۴ مورد فوتی در کشور ثبت شده است که در مقایسه با سال قبل ۱۸.۴ درصد کاهش داشته است.

براساس آمارهای سازمان ثبت احوال در ۹ ماهه سال جاری ۱۲۰ هزار و ۲۴۰ واقعه ازدواج رخ داده که نسبت به سال قبل ۳.۴ درصد کاهش داشته است و ۱۲۲ هزار و ۳۴۰ طلاق نیز به ثبت رسیده که ۴.۲ درصد افزایش داشته است.

علی اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال در گفتگو با خبرنگار مهر، به استان هایی که بیشترین ولادت را داشته اند اشاره کرد و گفت: آمارهای پایگاه اطلاع جمعیتی ثبت احوال نشان می دهد که استان های یزد با ثبت ۱۹ هزار و ۶۷۳ مورد ولادت استان اول، قم با ۲۰ هزار و ۱۳۱ مورد ولادت استان دوم و هرمزگان نیز با ۳۱ هزار و ۳۱۳ مورد استان سوم را به خود اختصاص داده که به ترتیب از افزایش ۹.۱، ۸.۶ و ۷.۸ درصدی نسبت به سال قبل برخوردار بوده اند.

وی در مورد سه استان دارای کمترین نرخ ولادت نیز اظهار داشت: از سوی دیگر استان های لرستان با ۲۹ هزار و ۴۳۲ مورد ولادت، گیلان با ۲۴ هزار و ۴۹ مورد و آذربایجان شرقی با ۵۴ هزار و ۷۵۱ مورد ولادت به ترتیب نسبت به سال قبل با کاهش منفی یک درصد، ۰.۹ درصد و ۱.۱ درصد مواجه بوده اند.

محزون افزود: همچنین استان تهران نیز با ثبت ۱۵۵ هزار و ۲۸۸ واقعه ولادت در ۹ ماهه امسال از رشد ۶.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال به آمار وفات در استان ها نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه فوت نیز سه استان چهارمحال بختیاری با ۵ هزار و ۷۹۶ مورد، البرز با ۶ هزار و ۶۴۸ مورد و قم با ۴ هزار و ۱۹۰ مورد سه استانی بودند که بیشترین آمار وفات را به خود اختصاص دادند که این استان ها نسبت به سال قبل به ترتیب از رشد ۱۲.۹ درصدی، ۶.۱ درصدی و ۳.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

به گفته محزون، همچنین براساس آمارهای جمع آوری شده، استان های لرستان با ۶ هزار و ۳۶۸ مورد، خراسان شمالی با ۳ هزار و ۴۱۳ مورد و استان مرکزی با ۵ هزار و ۹۵۸ مورد دارای کمترین آمار وفات بودند که به ترتیب از کاهش ۵۴.۹ درصدی، ۵۴.۲ درصد و ۴۶.۵ درصد برخوردار بوده اند.

وی به وضعیت وفات در استان تهران اشاره کرد و افزود: استان تهران نیز با ۳۹ هزار و ۹۱۷ مورد واقعه وفات نسبت به سال قبل از رشد ۳.۸ درصدی برخوردار بوده است.

محزون در مورد استان هایی که بیشترین آمار ازدواج را طی ۹ ماهه امسال داشته اند، تاکید کرد: آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می دهد که استان های کرمان با ۱۹ هزار و ۹۲۱ مورد ازدواج، ایلام ۴ هزار و ۴۳۲ مورد و اصفهان با ۲۹ هزار و ۷۰۹ مورد ازدواج به ترتیب با رشد ۱۷.۱ درصد، ۵.۲ درصد و ۳.۶ درصد مواجه بوده و بیشترین افزایش ازدواج را در میان استان های مختلف کشور داشته اند.

وی با اشاره به اینکه استان های سمنان با ۳ هزار و ۳۷۳ مورد، آذربایجان شرقی با ۲۶ هزار و ۹۴۴ مورد و خراسان رضوی با ثبت ۴۴ هزار و ۶۵ مورد ازدواج به ترتیب از کاهش ۱۴.۵ درصدی، ۱۲.۳ درصدی و ۱۲.۱ درصدی برخوردار بوده اند ، اظهار داشت: این استان ها کمترین آمار ازدواج را به خود اختصاص داده اند.

به گفته محزون، در استان تهران نیز ۶۶ هزار و ۵۴۶ مورد ازدواج به ثبت رسیده که از رشد یک درصدی برخوردار بوده است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال به وضعیت طلاق در استان های مختلف اشاره کرد و گفت: سه استانی که از رشد بیشتری در ثبت طلاق روبرو بودند به ترتیب استان کرمان با ۳ هزار و ۷۳۱ مورد، کهگیلویه و بویراحمد با هزار و ۹۴ مورد و سیستان و بلوچستان با هزار و ۳۸۱ مورد بوده که به ترتیب از رشد ۴۹.۸ درصدی، ۴۰.۱ درصدی و ۳۲.۳ درصدی روبرو بوده اند .

به گفته وی، استان های سمنان با ۷۲۹ مورد طلاق و کاهش ۱۷.۱ درصدی نسبت به سال قبل، خراسان رضوی با ۱۲ هزار و ۳۰۶ مورد و کاهش ۱۰.۳ درصدی و استان های تهران و مرکزی نیز با ثبت ۲۳ هزار و ۴۱۸ و ۲ هزار و ۵۰۳ مورد از کاهش ۲.۶ درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده اند.

کد خبر 319510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha