مجموع نظرات: ۰
شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین المللی صرع گفت: صرع یکی از شایع‌ترین اختلال‌های سیستم عصبی (اختلال نورولوژیکی) است که در آن فعالیت سلول‌های عصبی در مغز مختل و به تشنج منجر می‌شود و طی آن رفتار، علائم و احساسات غیرطبیعی از جمله از دست رفتن هوشیاری رخ می‌دهد.

بیماری صرع

ايرنا،  دکتر احمد نگهی، افزود: ژنتیک دخالت مستقیمی در ابتلا به بیماری صرع ندارد، در بعضی از انواع صرع خفیف، ژنتیک تا حدی می‌تواند تاثیر بگذارد اما در واقع ژنتیک به میزان 5 درصد در ابتلا به بیماری صرع نقش دارد.

او گفت: حدود 70 تا 80 درصد بیماري صرع، پس از دو سال درمان به طور کامل برطرف می‌شود و پزشک معالج می‌تواند داروی بیمار را قطع کند، هر چند اختلالات ساختمانی مغز و بیماری‌های زمینه ای این زمان را طولانی تر خواهد کرد.

  • ميزان شيوع بيماري صرع

این متخصص مغز و اعصاب گفت: صرع از بیماری‌هایی است که شیوع جغرافیایی در هیچ جای دنیا ندارد و با توجه به آمارهای موجود یک درصد جمعیت جهان (65 میلیون نفر) از این بیماری رنج می‌برند.بیماری صرع در مردان شایع‌تر از زنان است.در ایران آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری وجود ندارد.. شیوع بیماری صرع 4 تا 6 نفر در هر هزار نفر و در کودکان شایع تر است، البته این بیماری در همه سنین ممکن است اتفاق بیفتد.


به گفته او، در بسیاری از بیماران عامل تحریک کننده مشخصی برای ایجاد تشنج وجود ندارد،عواملی از جمله بی‌خوابی، استرس، اضطراب، خستگی، گرسنگی طولانی و هیجانات باعث کاهش مقاومت بدن شده و احتمال بروز تشنج را افزایش می‌دهد.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین المللی صرع ، گفت:عوامل ایجاد کننده صرع بین افراد متفاوت است اما در میان کودکان در سال‌های اول زندگی، حملات تشنج به احتلالات ساختمانی مغز و متابولیک بستگی دارد و در افراد در سنین 60 و بالاتر، بیماری الزایمر و سکته مغزی نیز می‌تواند از عوامل ایجاد کننده این بیماری محسوب شود.

نگهی افزود: تاکنون،‌ تحقیقات علمی نشان نداده است که تشنج به دلیل مصرف غذاهای خاصی مانند ماست و پنیر به وجود می‌آید و باورهای غلط نباید باعث محرومیت بیمار از مصرف برخی از غذاها شد.

  • آلودگي هوا و صرع

اين متخصص مغز و اعصاب، گفت: آلودگی هوا در طولانی مدت ممکن است در تشدید حملات صرع موثر باشد اما تاکنون هیچ تحقیق علمی در این زمینه در جهان و ایران صورت نگرفته است.

او جراحی را آخرین خط درمان بیماران صرعی دانست و افزود: بیمارانی جراحی می‌شوند که صرع غیر قابل کنترل دارند و به درمان دارویی به‌خوبی جواب نمی‌دهند، در این صورت پزشک معالج مجبور به جراحی می‌شود.

  • روش هاي درماني صرع در ايران

نگهي گفت: حدود 95 درصد از داروهای صرع در کشور تولید می‌شود و در این زمینه کمبودی وجود ندارد، داروهای تولید داخل تحت حمایت پوشش بیمه ای است اما داروهای وارداتی تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند.

او افزود: تمام روش‌های درمانی صرع در کشور به خوبی قابل انجام است و ما همگام با سایر کشورهای پیشرفته از تمام روش‌های درمانی بهره مند می‌شویم.روش درمانی با دستگاه VNS باعث کاهش آستانه تحریک سلول مغزی بیمار است و کمک می‌کند که تحریک پذیری مغزی کمتری در بیماران صورت گیرد.درعين حال، با پیشرفت‌های علمی و پزشکی و امکانات تشخیصی این بیماری قابل تشخیص و درمان است.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین المللی صرع گفت: اغلب افراد مبتلا به صرع می‌توانند ازدواج کنند، فرزندان سالم به دنیا بیاورند، زندگی عادی داشته باشند و مشاوره قبل از ازدواج و بارداری در این افراد ضروری است .

کد خبر 319414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha