همشهری آنلاین: در قرآن کریم برای حضرت عیسی (ع) امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به نحوه خاص تولد و مسیحا بودن این پیام‌آور اشاره کرد.

حضرت عیسی (ع)

به گزارش ايكنا، احمدرضا مفتاح، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: شخصیت حضرت عیسی (ع) در قرآن تجلیل شده است و با احترام از این پیام‌آور یاد می‌شود؛ آنچه محل اختلاف بین مسیحیان و مسلمانان است موارد غلوآمیزی است که در اناجیل به عیسی مسیح نسبت داده شده است. به عنوان نمونه در قرآن کریم بر بشری و عبد بودن عیسی مسیح بسیار تاکید شده است و عیسی را با تعابیری چون «عیسی بن مریم» مورد خطاب قرار داده است که همه این تعابیر بر زمینی و فرزند مریم بودن عیسی تاکید دارند.

وی با برشمردن امتیازات ویژه‌ای که قرآن کریم به عیسی بن مریم نسبت می‌دهد، گفت: در قرآن کریم خلقت عیسی مانند حضرت آدم است. از دیگر امتیازاتی که قرآن کریم برای حضرت عیسی برمی‌شمارد تعبیر مسیحا بودن است این تعبیر برای پیامبران قبل از عیسی استفاده نشده است.

مفتاح افزود: معجزاتی که به حضرت عیسی (ع) نسبت داده شده است همگی در عهد جدید آمده‌اند اما در قرآن از این معجزات بیشتر تحت عنوان شفاعت‌هایی که عیسی به اذن و اراده خداوند آنها را انجام داده است یاد می‌شود تا این سوء برداشت نشود که عیسی مسیح فرزند خداوند است. همچنین در قرآن برای خطاب قرار دادن مریم از تعابیری استفاده می‌شود که مشابه آن در کتاب مقدس مسیحیان وجود ندارد و این خود نشان‌دهنده شان و مقام مریم مقدس است.

وی در جمع‌بندی وجه مشترک دیدگاه قرآنی، عهد جدید و اناجیل در مورد عیسی مسیح گفت: در تجلیل از شخصیت عیسی تاکید بر معجزات و قصه عروج در قصه عروج این کتب مقدس آسمانی با هم اشتراک دارند، اما قصه به صلیب کشیده شدن و عروج عیسی تا حدودی متفاوت است.

وی در مورد سرنوشت مسیح در کتب آسمانی گفت: همه اناجیل، گزارش تقریبا واحدی دارند که بر اساس آن؛ بزرگان معبد سلیمان جمع شدند و توطئه‌ای چیدند و حضرت را دستگیر کردند و تحویل حاکم دادند و حاکم رومی هم ابتدا نمی‌خواست ایشان را اعدام کند و در آخر تحت فشار یهودیان ایشان را به مکان اعدام مجرمین بردند و در کنار دو نفر دیگر به صلیب کشیدند، حضرت هم در آنجا جان داد و ایشان را در قبری گذاشتند و بعد از مدتی دیدند در قبر نیست و از میان مردگان بر خواسته است و به آسمان رفته است؛ ولی قرآن این مطلب را قبول ندارد و تصریح می‌کند که حضرت مسیح زنده است و او را به صلیب نکشیده‌اند، بلکه فردی را اشتباهی که مجرم هم بود به صلیب کشیدند البته در برخی متون دیگر اسلامی آمده است که آن حضرت هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) به زمین بازخواهند گشت.

وی افزود: پس مسیح قرآن و مسیح اناجیل در داستان به صلیب کشیدن، بنده بودن عیسی و ادعاهای غلوآمیزی که مسیحیان به پیام‌آور خود نسبت می‌دهند متفاوت است. اما در قرآن شأن حضرت عیسی به عنوان مسیحا مورد تجلیل قرار می‌گیرد. در قرآن مسیحیان به عنوان نزدیک ترین افراد به مسلمان یاد می‎‌شود؛ در کل حضرت عیسی پیامبری از پیامبران بنی اسرائیل است که هم خود و هم حضرت مریم شأن بالایی دارند و عیسی در ادامه ارسال رسولی که خداوند بر بندگانش می‌فرستاد است.

وی در آخر گفت: آنچه از روایات به ما می‌گویند عیسی مسیح روزی باز خواهد گشت و این باور با انتظاری که ما مسلمانان در اسلام داریم مشترک است. می‌خواهم بگویم درست است که به لحاظ الهیاتی و کلامی اعتقادات ما متفاوت است اما در مورد آینده‌ای که برای جهان به ترسیم کشیده‌ایم هم سو هستیم و برخلاف تعابیری که برخی جریان‌های مسیحی تاکید دارند و می‌خواهند بین مسمانان و مسیحیان جدایی بیافکنند در این نقطه نظر با یکدیگر هم افق هستیم.

کد خبر 319250

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha