سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین - سجاد میرزامهدی تهرانی: اینترنت نسل چهار (۴G) پنج سال پیش برای اسمارت فون‌ها طراحی و راهی بازار شد. در حال حاضر طراحان اینترنت بیسیم (WiFi) در حال آماده سازی نسل پنج اینترنت (۵G) هستند.

اینترنت نسل ۵

همه می‌دانیم که در حال حاضر مردم از تلفن‌ همراه استفاده می‌کنند و سازندگان سخت افزار‌های اسمارت‌فون و برخی از کمپانی‌های مهم فناوري در زمینه‌ اینترنت مشغول آماده‌سازی اینترنت 5G هستند.

البته برای اینکه آیکون 5G بر روی گوشی کاربران ظاهر شود و از این اینترنت استفاده کنند موانع زیادی در سر راه توسعه دهندگان اینترنت نسل پنج است.

رشد استفاده مصرف‌کنندگان از اینترنت 4G از پنج سال گذشته تا به امروز به شدت زياد است. استفاده مردم از پهنای باند 4G باعث می‌شود که کاربران به صورت زنده از طریق گوشی‌های خود فایل‌های ویدیویی را مشاهده کنند.

  • اینترنت 5G چیست و چه کاربردی دارد؟

کلمه G که برای نسل‌های قبلی به کار می‌رفت مخفف generation به معنی نسل آن اینترنت است. بنابراین 5G نسل پنج اینترنت می‌شود. در حال حاضر امکانات برای راه اندازی این اینترنت برای همگان وجود ندارد.

به گفته‌ یکی از عوامل توسعه دهنده اینترنت 5G این فناوری جدید احتمالا در سال 2018 رونمایی و معرفی می‌شود و استاندارد‌های تعین شده توسط اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد قابل اجرا است.

این استاندارد‌های گفته شده مشخص می‌کند تا سیستم WiFi نسل پنجم از چه سرعتی برخوردار باشد. فعلا فقط می‌توان چند حدس کوچک در اين باره داشت مانند اینکه سرعت بیشتر و میزان استفاده از انرژی کمتر که باعث هزینه کم می‌شود.

  • اینترنت نسل پنجم چقدر سریع است؟

این اینترنت این پتانسیل را دارد تا سرعتش 40 برابر سریع تراز نسل فعلی باشد.

اما مشکل این جا‌ست که برای کاربران ممکن است سرعت متفاوت باشد به این دلیل که سرعت اینترنت در واقعيت کمتر از آن سرعتی است که در فضای آزمایشگاه استفاده می‌شود.

این احتمال وجود دارد که سرعت دانلود این اینترنت 100 مگابایت باشد که این سرعت باعث می‌شود نسل پنجم 4 برابر سریع‌تر از نسل قبلی خود باشد. یکی دیگر از مزایای این نسل بارگذاری سریع فایل‌ها و وصل شدن راحت به شبکه است.

  • 5G چگونه کارخواهد کرد؟

بسياري از کمپانی‌های شبکه بی‌سیم، این اینترنت را در ارتفاعی با فرکانس بالای 73,000 MHz امتحان کرده‌اند این در حالی است که شبکه بی‌سیم نسل فعلی برای موبایل فرکانسی حدود 700 MHz to 3,500 MHz  دریافت می‌کند.

دلیل اینکه از فرکانس بالا استفاده می‌شود این است که سرعت دریافت داده‌ها افزایش یابد. اگر منبع فرکانس بلند باشد سیگنال‌های دریافتی به راحتی می‌تواند به منبع برسد و دیگر لازم نسیت از بین مکان‌های بسته و غیر قابل نفوذ عبور کند. برای اینکه همه از این فرایند استفاده کنند نیاز است در همه جا منبع‌هایی با قدرت فرکانس بالا نصب شود.

  • زمان بهره برداری از اینترنت نسل پنج

سازندگان شبکه‌های اینترنتی تصمیم دارند از این اینترنت در کره جنوبی برای بازی‌های المپیک زمستانی درسال 2018 استفاده کنند.

بنا به گفته‌های یکی از کمپانی توسعه دهنده این شبکه، احتمال دارد استفاده از نسل پنجم در سال 2017 براي همگان قابل دسترس باشد. اما در حالت واقع بینانه این فقط یک حدس است.

برای استفاده گوشی‌های موبایل از اينترنت نسل پنجم ، باید از لحاظ سخت افزاری قابلیت دریافت و فرستادن سیگنال‌های نسل پنجم را داشته باشند.

  • منبع: سي ان ان
کد خبر 318947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha