دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: اسیدهای چرب امگا سه برای رشد طبیعی بدن ضروری هستند. پزشکان معتقدند کمبود مصرف روزانه‌ی این نوع از اسیدهای چرب و به جای آن مصرف امگا شش عامل ابتلا به بیماری‌های بی‌شماری است.

1- از روغن‌های گیاهی استفاده کنید. روغن زیتون، کانولا، و سایر روغن‌ها با پایه‌ی گیاهی از جمله روغن‌های سالم و مناسب برای بدن و خصوصاً سلامت قلب محسوب می‌شوند. سعی کنید سالاد سبزی‌جاتتان را با روغن زیتون و کمی سرکه طعم‌دار کنید.

2- از روغن‌های ترانس بالا اجتناب کنید. توصیه‌ی پزشکان این است که پیش از خرید روغن‌ها و کلیه‌ی محصولات غذایی حتماً برچسب‌ها و مواد به کار رفته در تولید محصول را به دقت مطالعه کنید. در هنگام بررسی مراقب روغن های ترانس بالا در محصولات باشید؛ ببینید که در مواد اولیه‌ی محصول از روغن‌های هیدروژنه استفاده نشده باشد.

روغن

3- مراقب غذاهای رستورانی باشید. حتماً می‌پرسید در رستوران‌ها که مواد اولیه‌ی به کار رفته در غذاها و خوراک‌ها جایی قید نمی شود چه کنیم؟ توصیه‌ی ما این است که در رستوران‌ها از سفارش و مصرف غذاهای سرخ شده، بیسکوییت‌ها و کیک‌ها اجتناب کنید.

4- حداقل هر روز یک منبع خوب از امگا 3 در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. روغن ماهی (مانند سالمون، و ماهی تن)، گردو و روغن کانولا همگی منابع بسیار غنی از اسیدهای چرب امگا سه هستند، این‌ها دقیقاً چربی‌هایی است که خود بدن به تنهایی قادر به تولید آن‌ها نیست؛ بنابراین باید در رژیم غذایی فرد گنجانده شود. توجه کنید که روغن‌های گیاهی امگا سه بیشتری نسبت به ماهی دارد.

اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد طبیعی بدن ضروری هستند. پزشکان معتقدند کمبود مصرف روزانه‌ی این نوع از اسیدهای چرب و به جای آن مصرف امگا 6 عامل ابتلا به بیماری‌های بی‌شماری است. از سوی دیگر پژوهش‌ها نشان داده، امگا 3 موجود در روغن ماهی می‌تواند فشارخون و سطح تری گلیسرید خون را پایین بیاورد. همچنین رژیم حاوی امگا سه، به بهبود بیماری‌های آرتریت روماتوئید و آرتروز کمک می‌کند.

نتایج پژوهش‌ها کاهش احتمال ابتلا به حمله‌ی قلبی و مرگ ناشی از آن را از فواید مصرف این روغن دانسته‌اند. البته برخی پژوهش‌ها نیز ناقض این نتایج بوده‌اند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که در این زمینه نیازمند انجام پژوهش‌‌های بیشتری هستیم.

پژوهش‌هایی نیز بر روی اثر چربی‌های مفید بر روی بیماری‌های آسم، سرطان، افسردگی و پسوریازیس در حال انجام است اما آن چه مسلم است این که رعایت رژیم غذایی متعادل و میانه رو می‌تواند به همه کمک کند.

5- مصرف گوشت قرمز و لبنیات را کم کنید. سعی کنید تا حد امکان انواع لوبیا، دانه‌ها، آجیل‌ها و گوشت سفید خصوصاً ماهی را جایگزین گوشت‌های قرمز و لبنیات کنید.

6- میزان مصرف یا دوز مصرف امگا سه را با پزشک هماهنگ کنید. دوز مصرف روزانه امگا سه به طور دقیق مشخص نشده است، انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌کند در هر روز یک گرم متشکل از EPA+DHA برای بیماران قلبی کافی است. دوز بیشتر _ بین دو تا چهار گرم در هر روز _ برای افرادی با سطح تری‌گلیسرید پایین‌تر مناسب است.

7- مکمل غذایی جایگزین غذاها می‌شود؟ برخی از افراد سعی می‌کنند به جای گنجاندن منابع غنی امگا سه در برنامه‌ی غذایی‌شان، نیاز خود را با مکمل‌ها تأمین کنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید؛ توصیه می‌کنیم حتماً پیش از تهیه و مصرف این مکمل‌ها با پزشکتان مشورت کنید و اجازه دهید پزشک با بررسی سطح چربی خون در مورد دوز مصرف شما تصمیم‌گیری کند.

8- مصرف مکمل‌های امگا سه برای کودکان ممنوع است مگر این که تحت نظارت پزشک متخصص باشد.

منبع: تبيان

کد خبر 318834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha