مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، سامانه دسترسی افراد به خدمات نظام سلامت، باهدف توزیع عادلانه سلامت بین همه اقشارجامعه است که در راستای تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه پنجم توسعه به اجرا درآمده است.

doctor

پزشک خانواده، یعنی: هر ایرانی، یک پزشک مسئول داشته باشد، پزشکی که از زمان تولد وحتی قبل از تولد، مراقب سلامت اوست و در صورت بروز بیماری اگر در حیطه توان او باشد به درمان می‌پردازد و فقط در صورت نیاز، فرد را به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد.

همه اين خدمات به عنوان خدمات سطح اول، طرح پزشك خانواده تعريف مي‌شود،‌ بعد از آن نظام ارجاع به ميان مي‌آيد يعني در صورتي كه يك بيمار، نيازمند خدمات پزشك متخصص يا فوق متخصص باشد، به سطح دو كه پزشك متخصص در بيمارستان است، ارجاع مي‌شود و باز هم اگر به خدمات فوق تخصصي نياز داشت به سطح سه كه خدمات يك پزشك فوق تخصص است، ارجاع داده مي‌شود.

پزشك خانواده ، مسئول تيم سلامت در مجموعه خويش است، تيمي كه بايد متشكل از يك ماما، پرستار، كارشناس يا كاردان بهداشت خانواده، بهداشت محيط و روانشناس باشد.هر پزشك عمومي ، بايد دوره پزشك خانواده را طي كند. پزشك خانواده، براي كساني كه تحت نظر دارد،‌ پرونده سلامت تشكيل مي‌دهد.

پزشكان خانواده، پزشكاني هستند كه براي انجام مراقبت‌هاي سلامتي،تشخيص و درمان بيماري‌هاي افراد در هر سن و جنسي آموزش ديده اند. آن‌ها در صورت نياز مي‌توانند مشاور خوبي براي بيماران براي پيگيري، تشخيص و درمان به وسيله متخصصان باشند.

پزشك خانواده، كمك مي‌كند كه هر فرد از طريق يك برنامه ويژه خود مراقبتي، سالم بماند.براي پيشگيري از بيماري‌ها،پزشك خانواده به افراد تحت پوشش خود مشاوره لازم براي تغيير در شيوه زندگي را ارائه مي‌دهد و انجام اين تغييرات را پيگيري مي‌كند و البته در شرايطي كه براي سلامتي افراد تحت پوشش لازم بيند،  بيماران را براي تشخيص و درمان تخصصي به متخصصان مربوطه ارجاع مي‌دهد و يا با آن‌ها مشاوره مي‌كند.

مراقبت‌هايي كه پزشكان خانواده قادر به ارايه آن‌‌ها براي افراد تحت پوشش خود هستند شامل: مراقبت از تمام افراد تحت پوشش خود در هر سن و جنس از نوزاد تا سالمند است.

مراقبت از سلامت روان، سلامت گوش،حلق، بيني و شنوايي، سلامت چشم و بينايي، مراقبت از سلامت پوست و مو، دستگاه گوارش، دستگاه اعصاب، سلامت كليه‌ها و دستگاه ادراري و تناسلي، مراقبت از بيماران مزمن تحت پوشش و علاوه براين، مشاوره سلامت باروري و تنظيم خانواده، انجام مراقبت‌هاي فوري پزشكي از جمله مراقبت‌هايي است كه پزشكان خانواده براي افراد تحت پوشش خود انجام مي‌دهند.

طراحان پزشك خانواده، انجام معاینات دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت مردم ، دسترسی آسان و شبانه روزی مرم به خدمات سطح اول، حذف پرداخت هزینه‌های اضافی درمان، بهره مندی یکسان افراد جامعه از سرانه سلامت ، برقراري نظام ارجاع وجلوگيري از مراجعه مکرر مردم به پزشکان مختلف و تشکیل پرونده سلامت را از ويژگي‌هاي پزشك خانواده مي‌دانند.

افرادي كه پزشك خانواده دارند، در واقع يك مشاور امين و مطلع براي مشكلات پزشكي خود دارند.

اجراي برنامه پزشک خانواده در بسياري از كشورها، سابقه 70 ساله دارد. انگلستان، یکي از پيشگامان برنامه پزشک‌ خانواده است و مهم‌‌ترین ركن نظام ارجاع در این كشور پزشکان‌عمومي هستند. بيماران تماس‌زیادي با پزشکان متخصص ندارند و تنها وسيله مراجعه به این دسته از پزشکان از طریق پزشکان‌عمومي است. در لندن ،هیچ فردی بدون مراجعه به پزشک‌عمومی، به پزشک متخصص مراجعه نمی‌کند.

كانادا هم از اولين كشورهايي است كه سيستم همگاني مراقبت هاي بهداشتي و درماني را كه medicare ناميده مي‌شود، عرضه كرد .شيوه دسترسي از طريق پزشك خانواده و نظام ارجاع است.

در آمريكا از سال ۱۹۶۹ بورد پزشك خانواده به رسميت شناخته شده و كشورهاي ديگري چون انگلستان، چين، ويتنام، تايلند، ژاپن، عربستان، فلسطين و ۶۰ كشور ديگر نيز چندي بعد با مدل آمريكايي آن به اين برنامه پيوستند.

کد خبر 318481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha