همشهری آنلاین: یک بررسی جدید که نتایج آن در مجله نیچر منتشر شده است، به این نتیجه می‌رسد که سرطان عمدتاً نتیجه عوامل خطرساز خارجی و محیطی است نه «بخت بد» مربوط به تغییرات ژنتیکی و به‌این‌ترتیب نتایج پژوهش‌ برجسته قبلی در زمینه علل سرطان را به چالش می‌کشد.

cancer cells

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی پژوهش درباره علت‌های سرطان در ماه‌های اخیر باعث اختلاف‌نظر میان دانشمندان شده است، چرا كه يك بررسی منتشرشده در اوایل امسال در ژورنال ساینس نشان داد که دوسوم موارد سرطان به علت شانس - دقیقاً همان «بدشانسی» ساده قدیمی- رخ می‌دهد و نه عوامل محیطی یا استعدادهای وراثتی.

آن بررسی از این لحاظ بحث‌برانگیز بود که نشان می‌داد سرطان، یعنی دگردیسی بدخیم سلول‌هایی که درون بدن تکثیر می‌کنند، عمدتاً غیرقابل‌اجتناب است و به شمار موارد تقسیم سلولی مربوط می‌شود (و به‌این‌ترتیب به این نتیجه می‌رسید که «بخت بد» عامل اغلب موارد سرطان است).

اما این آخرین بررسی درباره ایجاد سرطان در ژورنال نیچر منتشر شده است، فرض «بخت بد» در ایجاد سرطان را به چالش می‌کشد. این بررسی به این نتیجه می‌رسد که خطر سرطان «عمدتاً تحت تأثیر عوامل خارجی است» و فقط 10 تا 30 درصد سرطان‌ها به عوامل خطرساز داخلی مانند جهش‌های ژنتیکی مربوط می‌شوند.

این بررسی به‌وسیله گروهی از پزشکان شامل سونگ وو، اسکات پاورز، وی ژو و به سرپرستی یوسف هانون در دانشگاه استونی بروک در نیویورک انجام شده است.

این پژوهشگران دریافتند که عوامل خطرساز خارجی ازجمله عوامل محیطی مانند پرتوهای ماورای بنفش و عوامل سرطان‌زا مانند سیگار کشیدن سهم عمده‌ای در ایجاد سرطان دارند.

آنان بر اساس اين يافته‌هاي‌شان گفتند که این نتایج برای «تعیین راهبردها برای پیشگیری از سرطان، پژوهش و بهداشت عمومی مهم هستند.»

هر دوی این بررسی‌ها در زمانی منتشر می‌شوند که پول بیشتری به‌وسیله سازمان‌های ملی بهداشتی برای درمان‌های سرطان و به‌وسیله شرکت‌های داروسازی برای پژوهش‌های دارویی در این زمینه خرج می‌شود.

بر اساس گزارش انستیتوی انفورماتیک مراقبت‌های بهداشتی IMS مستقر در آمریکا در ماه مه مجموع هزینه‌کرد جهانی برای داروهای سرطان در سال 2014 به آستانه 100 میلیارد دلار رسید.

این گزارش می‌افزاید هزینه‌کرد در رشته انکولوژی- رشته‌ای به درمان سرطان‌ها و تومورها می‌پردازد- عمدتاً در آمریکا و پنج کشور اروپایی متمرکز است که بر روی هم 66 درصد بازار کل را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 318423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha