همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که نوزادان متولدشده با عمل سزارین از پیش طرح‌ریزی‌شده نسبت به نوزادانی که با سزارین اضطراری به دنیا آمده‌اند یا با زایمان طبیعی متولدشده‌اند، مشکلات سلامت بیشتری دارند.

cesarean

به گزارش نیویورک‌تایمز این یافته‌ها بیانگر این است که زایمان طبیعی حتی اگر در میانه آن نیاز به عمل سزارین اضطراري پیش بیاید، شروع سالمتری برای زندگی نوزادان است.

این یافته‌ها که از یک بررسی 15 ساله در اسکاتلند بر روي زنان باردار به دست آمده، در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا (جاما) منتشر شده است. اين زنان مدت کامل بارداری را گذرانده بودند و برای نخستین بار بود كه نوزادی به دنیا مي‌آوردند.

دکتر میرید بلک از دانشگاه آدلاید، سرپرست این بررسی گفت که در حین زایمان طبیعی نوزاد در تماس با باکتری‌های بدن مادر قرار می‌گیرد و این امر ممکن است به رشد دستگاه ایمنی کودک کمک کند.

 نوزادانی که با عمل سزارین برنامه‌ریزی‌شده به دنیا می‌آیند ممکن است در معرض باکتری‌های بدن مادر قرار نگیرند، اما نوزادانی که با عمل سزارین اورژانس متولد می‌شوند دست‌کم تاحدی در معرض این باکتری‌ها قرار می‌گیرند.

این یافته‌ها به‌خصوص از این لحاظ اهمیت دارد که شمار عمل‌های سزارین در آمریکا در حال افزایش است و حدود یک‌سوم نوزادان با سزارین به دنیا می‌آیند.

 میزان تولدهای با سزارین بدون دلیل پزشکی در زنان با بارداری کم‌خطر از 3.3 درصد در سال 1991 به 5.5 درصد در سال 2001 رسید.

پژوهش‌هاي پيشين نشان داده‌اند كه كودكاني متولدشده با عمل سزارين در معرض افزايش خطر دچار شدن به مشكلات سلامت مانند آلرژي‌ها و چاقي هستند و عمل سزارين همچنين با افزايش خطر ابتلا به ديابت نوع يك همراهي دارد.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند برای پیامدهای بهینه بری مادر و نوزاد توصیه می‌کند که میزان سزارین‌ها در کشورها از 10 تا 15 درصد (10 تا 15 تولد با سزارین در هر 100 تولد زنده) فراتر نرود.

یک پژوهش اخیر که به بررسی رابطه میان میزان‌های عمل سزارین و مرگ‌ومیر مادران و نوزادان در 194 کشور پرداخته بود، به این نتیجه رسید که با افزایش میزان عمل‌های سزارین در سطح کشوري تا 19 درصد میزان مرگ‌ومیر مادران و نوزادان كمتر می‌‌شود، اما هنگامی‌که این افزایش به بالای 19 درصد می‌رود، بهبودی بیشتری از این لحاظ رخ نمی‌دهد.

کد خبر 318377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha