همشهری‌آنلاین: سه آلبوم از اجراهای خصوصی غلامحسین بنان خواننده ایرانی از سوی انتشارات ماهور به بازار موسیقی عرضه شده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین آنچه در این آلبوم‌ها آمده  گزيده اي از آثاري است که غلامحسین بنان در راديو يا محافل خصوصي اجرا کرده است.

آلبوم اول پیام دل نام دارد که عمده قطعات آن از ساخته‌های علینقی وزیری یا اکبر محسنی است .از جمله قطعات اين آلبوم: ترانه ي پيام دل (ماهور): اين تصنيف از آثار علينقي وزيري و يادگاري از دوره‌ي تجدد‌گرايي وي در موسيقي ايراني است، ديلمان (دشتي) آواز چهارگاه بدون همراهي ساز اجرا شده است. ترانه ي دختر فال بين (افشاري): اين اثر تفاوت چشمگيري با تمام آثار بنان دارد. ترانه ي الا يا ايّهاالساقي (ماهور) که بنا بر توضیح بروشور  آهنگساز اين ترانه معلوم نيست ولي حال و هواي آن متمايل به آثار علینقی وزيري است.

آلبوم دوم نام وعده وصال بر خود دارد که عمده آنها از ساخته‌های روح‌الله خالقی و حسینعلی ملاح است. از جمله قطعات اين آلبوم: ساز و آواز (بيات ترک): اين آواز در برنامه ي گل هاي جاويدان شماره‌ي 92 اجرا شده است و همنوازان آواز احمد عبادي و حسن کسايي دو تن از بزرگ ترين تک نوازان موسيقي ايراني هستند. ساز و آواز (چهارگاه) ساز و آواز (ماهور): از اولين برنامه هاي گل هاي جاويدان بدون شماره است. ترانه ي وعده‌ي وصال (شور): از اولين آثار روح الله خالقي است که به پيروي از استادش وزيري روي غزلي از قدما ساخته است.ترانه‌ي غم جهان (ماهور): حسينعلي ملّاح، از پيروان علينقي وزيري، آهنگ‌هاي کمي ساخته، ولي در همه‌‌‌‌‌‌‌‌ي آنها دلبستگي‌اش به مکتب وزيري نمايان است.

آلبوم سوم گل‌های صحرایی نام دارد که عمده آنها از ساخته‌های علینقی وزیری است. از جمله قطعات اين آلبوم: ساز و آواز (دشتي) از اجراهاي راديويي بنان است. ترانه ي گل صحرايي (ماهور): ترانه‌ي گل صحرايي محصول دهه‌ي آخر فعاليت بنان در راديوست ومعروفيت کمتري دارد. ساز و آواز (شور) از اولين برنامه‌هاي بدون شماره‌ ي گل هاي جاويدان است و با سنتور رضا ورزنده اجرا شده است. ترانه ي بر چهره‌ي گل(چهارگاه) ملودي ساده‌اي دارد روي دو رباعي خيّام که در ميانه‌ي آن دو بيت به  صورت آواز در گوشه ي زابل روي پايه‌ي ارکستر خوانده مي‌شود.  ترانه ي ره عشق (ماهور). ضربي ابوعطا: برنامه ي گل هاي جاويدان شماره ي 145 و گل هاي رنگارنگ شماره‌ي 103 نمونه‌هايي از ضربي خواني‌هاي استادانه‌ي بنان است که در این آلبوم آمده است.

کد خبر 318089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha