سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ردیف آوازی استاد عبدالله دوامی با اجرای نی سیامک جهانگیری در سه سی‌دی از سوی انتشارات ماهور به بازار موسیقی عرضه شد.

nay

به گزارش همشهری‌آنلاین سیامک جهانگیری از جمله نوازندگان شاخص نی است که اجراهای متعددی را با گروه‌های شاخص موسیقی انجام داده است  و خود نیز چندین آلبوم به صورت تکنوازی و یا گروهی را آهنگسازی یا اجرا کرده است.

 انتخاب ردیف‌نی بر اساس ردیف آوازی استاد دوامی به جهت اعتبار این ردیف و نیز نزدیکی ساز نی با آواز از منظر موسیقایی است.
استاد عبدالله دوامی یکی از مهم ترین راویان ردیف آوازی موسیقی دستگاهی ایران است که شرح حال ایشان در کتاب های مختلف موسیقی آورده  شده  است. دو نسخه از ردیف خوانی استاد دوامی به ثبت رسیده است. یکی مجموعه ای است که استاد فرامرز پایور در سال۱۳۳۹ آوانگاری آن را به اتمام رسانده و همان طور که در مقدمه ی کتاب آمده، این نسخه از طرف استاد دوامی مورد تأیید قرار گرفته و در سال ۱۳۷۵ توسط انتشارات ماهور منتشر شده است.

روایت دیگر، مجموعه ی سه آلبوم صوتی از استاد دوامی است که در دوران کهولت ایشان اجرا و ضبط شده است. هر چند این دو مجموعه بر اساس روایت یک راوی ضبط و ثبت شده و هر دو از نظام ساختاری ردیف موسیقی دستگاهی تبعیت می کنند اما در بررسی و مطابقت آنها با یکدیگر، در مورد نکاتی مانند تعداد گوشه ها، اشعار، تحریرها و طول مدت اجرای گوشه ها، تفاوت هایی وجود دارد. به عبارت دیگر، این دو نسخه از نظر اجرا با یکدیگر فرق دارند اما از نظر ساختار مشابه اند که البته این موضوع نه تنها در ارزش، ماهیت و کیفیت آنها خللی ایجاد نمی کند بلکه به تبحر و تسلط این استاد در بداهه سرایی بر پایه ی ردیف موسیقی دستگاهی صحه می گذارد.

اجرای حاضر که با ساز نی انجام شده، بر اساس آوانگاری استاد فرامرز پایور بوده و در آن سعی شده است ضمن وفاداری به آوانگاری موجود، بدون پیرایه های اضافی به بیان محتوایی ردیف اشاره شود.
به جز آواز بیات اصفهان و دستگاه همایون که اجرای آن به یک پرده پایین تر از آوانگاری استاد پایور انتقال داده شده است تمام دستگاه ها و آوازها طبق آوانگاری کتاب اجرا شده اند. همه ی اجراها با نی سی بمل (Do = Si b) بر مبنای 442 = La نواخته شده است.

کد خبر 318083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha