شورای اطلاع رسانی وزارت کشور گزارشی درباره ساماندهی وضعیت پناهندگان و مهاجرین افغانی در طول 2 سال گذشته منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، وزارت کشور در 2 سال گذشته، طرح تشکیل شورای خودگردان مهمان‌شهرهای ویژه مهاجران افغانی و عراقی از طریق واگذاری کارهای اجرایی و خدماتی به نمایندگان منتخب آنان و تامین هزینه‌های جاری مهمان‌شهرها را از محل درآمد شورا و خودیاری اجرا کرده است.

این گزارش می افزاید: در پی قطع کمک‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در سال 84 و در جهت ایجاد تعامل مطلوب و موثر با سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با امور پناهندگان، دفتر اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور در 2 سال گذشته علاوه بر شرکت در جلسات بین‌المللی و بیان عملکرد خدمات جمهوری اسلامی ایران درباره پناهندگان، 5کارگاه آموزشی برای پرسنل ارگان‌های مرتبط با امور پناهندگان با همکاری سازمان‌های بین‌المللی تشکیل داده است.

گزارش شورای اطلاع‌رسانی وزارت کشور درباره عملکرد وزارت کشور در زمینه اتباع و مهاجران خارجی همچنین با اشاره به اجرای ماده واحده تعیین تکلیف فرزندان ناشی از ازدواج‌های مردان خارجی با زنان ایرانی مصوب دوم مهر ماه سال 85 مجلس شورای اسلامی و تشکیل پرونده حدود یک‌هزار نفر از مشمولان قانون مذکور، از ایجاد تسهیلات لازم جهت ادامه تحصیل حدود 200 هزار نفر از دانش‌آموزان و 2 هزار نفر از دانشجویان خارجی خبر می‌دهد.

فراهم کردن تسهیلات بیمه‌ای برای یک‌هزار نفر از بیماران خاص افغانی و کمک به 1600 نفر از اقشار آسیب پذیر افغانی و عراقی از طریق ارگان‌های حمایتی، ساماندهی وضعیت اقامتی خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان افغانی و عراقی و فعالیت مستمر دبیرخانه شورای هماهنگی اجرایی اتباع بیگانه، تشکیل 321 جلسه کمیسیون تخصصی و همچنین ایجاد کارگروه‌های فرعی استان‌ها، کمیته دائمی و شورای هماهنگی اجرایی اتباع بیگانه و تصویب 122 مورد از پیشنهادات ارائه شده از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در 2 سال گذشته بوده است.

آغاز مرحله دوم طرح سازماندهی

از سوی دیگر اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مرحله دوم طرح ساماندهی اتباع خارجی به زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در این اطلاعیه آمده است: با توجه به عزم دولت جمهوری اسلامی‌ایران در قانونمند نمودن اقامت، اشتغال و... اتباع خارجی در سال 1386، مرحله دوم طرح ساماندهی اتباع خارجی به زودی آغاز خواهد شد.

به منظور امکان خروج قانونی فاقدین مدرک به دفاتر امور اتباع و مهاجرین خارجی به استانداری‌ها مجدداً اجازه داده شده است تا در مهلتی محدود نسبت به صدور برگ خروجی برای آنان اقدام نمایند.

بنابراین اکیداً به اتباع افغانی فاقد مجوز اقامت قانونی در کشور اخطار می‌شود تا قبل از اجرای این طرح ضمن تسویه حساب مالی از فرصت داده شده حد اکثر استفاده را بنمایند.

کد خبر 31807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز