همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بچه لاک‌پشت‌های تازه به دنیا آمده در ایستگاه هچری لیپار چابهار تحت نظارت حفاظت محیط زیست در دریای عمان رها شدند.

رهاسازی بچه لاک‌پشت‌های تازه به دنیا آمده در دریای عمان

به گزارش ايرنا، سعید محمودی اظهار داشت: اداره حفاظت محیط زیست چابهار هر سال در فصل زاد و ولد لاک‌پشت‌های دریایی برنامه پایش و حفاظت از لانه‌های تخم‌گذاری آنها را با همکاری جوامع محلی در سواحل استان اجرا می‌کند.

وی افزود: تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی گونه سبز از اوایل فصل تابستان در سواحل جنوبی استان آغاز شد و با توجه به شرایط اقلیمی در سواحل شنی شهرستان‌های چابهار و کنارک تا اواخر پاییز ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد: فصل تخم‌گذاری و تفریخ (بیرون آمدن بچه لاک‌پشت) این نوع لاک پشت دریایی با سایر لاک‌پشت‌های دریایی به ویژه منقار عقابی متفاوت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: کارشناسان محیط زیست دریایی چابهار در اوایل هفته جاری موفق شدند با همکاری همیاران محلی روستای لیپار واقع در شهرستان چابهار نوزادهای تازه متولد شده لاک‌پشت دریایی که تخم‌های آن‌ها در ایستگاه هچری لیپار تحت مراقبت و حفاظت ویژه بودند را در دریا رهاسازی کنند.

محمودی تصریح کرد: سواحل ماسه ای لیپار، کچو، کوپانسر، تنگ، پزم، گواتر و پوشت از مهم‌ترین سایت‌های تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی سبز در سواحل استان محسوب می‌شوند.

وی گفت: نزدیکی به جاده، دسترسی آسان و انجام فعالیت‌های توسعه‌ای در سیستان و بلوچستان به شدت سواحل ماسه‌ای مناسب تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی استان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی بیان کرد: پراکندگی سواحل شنی و ماسه‌ای نسبت به هم و دسترسی آسان به این مناطق به دلیل نداشتن حالت جزیره‌ای و باز بودن سواحل باعث شده تا تاثیر عوامل طبیعی و بشری در این مناطق بیش‌تر از سواحل واقع در جزایر باشد.

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط تخریب لانه‌های تخم‌گذاری توسط سگ‌سانان و برداشت تخم‌ها توسط افراد سودجو موجب شده گردش حیات این دوزیستان در معرض انقراض، اغلب نیمه تمام باقی مانده و تخم‌های لاک‌پشت قبل از رسیدن به مرحله نوزادی از بین بروند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به در خطر بودن این موجود گفت: حفاظت از سایت‌های تخم‌گذاری این گونه‌های ارزشمند دریایی در سواحل شنی و ماسه‌ای نیاز بیش‌تری به انجام اقدامات حفاظتی و آموزشی نسبت به سواحل جزیره‌ای دارد.

محمودی افزود: از چند سال گذشته تاکنون برنامه‌ریزی‌های زیادی توسط معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست برای پایش و حفاظت از مناطق تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی سواحل مکران انجام شده و یک ایستگاه تحقیقات، پایش و هچری لاک‌پشت‌های دریایی نیز در ساحل روستای لیپار شهرستان چابهار راه‌اندازی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری جوامع محلی برنامه‌های اجرایی حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در سواحل منطقه گسترش یابد.

لاک‌پشت سبز نوعی لاک‌پشت دریایی است که در آب‌های گرمسیری از خلیج فارس و دریای عمان تا اقیانوس‌های آرام و اطلس زندگی می‌کند و به شدت در معرض انقراض قرار دارد.

این نوع لاک‌پشت با خوردن برخی گونه‌های دریایی از جمله عروس دریایی، جمعیت رو به افزایش آنها را کنترل می‌کند.

این گونه از لاک‌پشت‌ها برای زیست بوم مفید بوده و به عنوان موجودات پاک کننده محیط زیست دریا محسوب می‌شوند که آلودگی‌های سواحل را از بین می‌برند.

کد خبر 317995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha