دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب کاوش‌های قره‌ تپه قمرود تالیف میرعابدین کابلی دوشنبه ۲۳ آذرماه همزمان با آغاز هفته پژوهش در نمایشگاه یافته‌های باستان‌شناسی قمرود در محل موزه ملی معرفی می‌شود.

Book

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در مقدمه کتاب به قلم سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه آمده است: علم باستان شناسی به شناخت انسان در ادوار کهن تا به امروز می‌پردازد و به عبارتی آن را می‌توان زیرمجموعه انسان‌شناسی و شناخت انسان محسو ب کرد.

بهشتی در ادامه می‌گوید: باستان‌شناسی در زمره علوم جدید به شمار می‌آید و سابقه کمتر از یک قرن در ایران دارد با تاسیس دانشگاه تهران و پس از آن با تشکیل گروه باستان‌شناسی در زیرمجموعه ادبیات و علوم انسانی عصر نوینی در فعالیتهای باستان‌شناسی ایران آغاز شد.

به گفته رئیس پزوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرحوم دکتر عزت‌الله نگهبان به عنوان رئیس گروه باستان‌شناسی وقت دانشگاه تهران با بازنگری در سرفصل دروس گروه باستان‌شناسی و تاسیس موسسه باستان‌شناسی که بطور مستقیم به کاوش و  بررسی و مطالعه در سایت‌های تاریخی ایران پرداخت، نسل جدیدی از باستان‌شناسان را که می‌توان آنان را همطراز با کارشناسان دانشگاههای خارج ا ز کشور دانست وارد عرصه پژوهش و تحقیق کرد.

بهشتی افزود: میرعابدین کابلی مدارج علمی را گام به گام طی نمود و تنها در حوزه معرفت علمی شهره نبود بلکه ویژگی‌های اخلاقی از کابلی کارشناسی امین و مطمئن در حوزه باستان‌شناسی بوجود آورد.

بهشتی در پایان می‌نویسد: کتاب حاضر برگ زرینی است در حوزه مطالعات باستان‌شناسی که به مجموعه اسناد این دوره اضافه شده است. کاوش‌های باستان‌شناسی قره تپه قمرود می‌تواند راهنمای موثری برای پژوهشگران و دانشجویان این رشته باشد. ارزش‌های تاریخی شهری که بیشتر به مذهب شیعه و تشخص دینی معروف است اکنون با این تحقیق سابقه‌ای چندهزار ساله بدست آورده است.

کتاب کاوش‌های قره تپه قمرود که به معرفی لایه‌های هفتگانه با قدمت هزاره پنجم پ.م و شرح هر یک از آنها اختصاص دارد در نمایشگاه یافته‌های باستان‌شناسی قمرود که به مناسبت هفته پژوهش در محل موزه ملی برگزار می‌شود، معرفی می‌گردد.

حضور خبرنگاران، دوستداران میراث فرهنگی و سایر علاقه‌مندان در مراسم معرفی کتاب"کاوش‌های قره تپه قمرود"  که دوشنبه بیست و سوم آذرماه درمحل موزه ملی برگزار می‌شود، آزاد است.

کد خبر 317977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha