همشهری آنلاین: اکوادور و سوئد توافقی را امضا کردند که بر اساس آن قرار است از جولیان آسانژ در محل سفارت اکوادور در شهر لندن بازجویی شود.

اکوادور و سوئد بر سر بازجویی از جولیان آسانژ توافق کردند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت اکوادور اعلام کرد با دولت سوئد به توافقی بر سر بازجویی از جولیان آسانژ، بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس در محل سفارت این کشور در شهر لندن دست یافته است.

آسانژ بیش از سه سال است که به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است. این توافق قانونی بعد از حدود شش ماه مذاکرات در شهر کوییتو، پایتخت اکوادور امضا شد.

وزارت امور خارجه اکوادور اعلام کرد: این توافق بدون تردید ابزاری است که روابط دوجانبه را تقویت می‌کند و موجب تسهیل اجرای مسائل قضایی از جمله بازجویی از جولیان آسانژ می‌شود.

آسانژ 44 ساله در ژوئن 2010 به ساختمان سفارت اکوادور در پایتخت انگلیس پناهنده شد تا جلوی مسترد شدنش به سوئد را بگیرد. او در سوئد در ارتباط با پرونده‌ای که به اتهام تجاوز جنسی علیه دو زن برای او گشوده شده، تحت تعقیب قرار گرفته است. آسانژ چنین اتهاماتی را رد کرده است.

آسانژ می‌گوید نگران است که سوئد در نهایت او را به آمریکا مسترد کند و در آمریکا نیز به خاطر افشاگری‌هایی که از طریق ویکی‌لیکس علیه دولت واشنگتن انجام داده و انتشار اسناد محرمانه نظامی و دیپلماتیک آمریکا از طریق وبسایتش محاکمه شود.

انگلیس نیز اکوادور را متهم کرده است با اجازه به آسانژ برای باقی ماندن در سفارتخانه‌اش در شهر لندن جلوی اجرای رویه قضایی علیه وی را گرفته است.

کد خبر 317931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha