همشهری آنلاین: محققان یک شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری توپ‌های زیستی را برای رفع آلودگی‌های آب‌ها از جمله آب دریاچه مصنوعی "شهدای خلیج فارس" تهران ارائه کرده‌اند که تا ۹ ماه دوام دارند.

رفع آلودگی‌های دریاچه مصنوعی "شهدای خلیج فارس"

به گزارش ايسنا، محمدرضا قناعی مجری طرح و مدیر عامل شرکت دانش بنیان ارائه‌کننده این توپ‌های زیستی با اشاره به مشکلات آلودگی منابع آبی کشور مانند رودخانه‌ها،‌ تالاب‌ها، استخرها و آب‌نماها افزود: آب رودخانه‌ها به ویژه در استان‌های شمالی کشور به دلیل ورود پساب، به فاضلاب‌های داخل شهری و صنعتی تبدیل شده‌اند.

مجری طرح با اشاره به مشکلات کمبود آب در کشور اظهار داشت: به منظور بازیافت آب‌های آلوده، محصولی ارائه کرده‌ایم که با استفاده از آن می‌توانیم ضمن برطرف کردن آلودگی‌های منابع آب، با حذف فاکتورهای آلاینده و بوی آزاردهنده این منابع، سلامتی را به محیط زیست بازگردانیم.

این محقق عنوان این محصول را توپ زیستی پویا (Pouya BioBall) ذکر کرد و یادآور شد: این توپ‌ها گلوله‌های گلی است که از ترکیبات طبیعی مانند گل رس و انواعی از فراورده‌های بیولوژیک ساخته شده است.

وی ادامه داد: برای تولید این محصول در آزمایشگاه و اتاق تمیز (Clean Room) میکروارگانیسم‌های خاصی در یک فرایند ویژه بر روی نوعی گل رس کشت ‌شدند تا جمعیت آنها بالغ بر 1.7 میلیارد در هر گرم تثبیت شود.

به گفته این محقق، با انداختن این توپ‌ها در منابع آبی، لجن، جلبک و خزه از آب حذف شده ضمن آن که گاز آمونیاک به شدت کاهش می‌یابد.

قناعی، ماندگاری اثر این توپ‌ها را 9 ماه ذکر کرد و با اشاره به عملکرد بایو بال در منابع آب توضیح داد: باکتری‌هایی که در این محصول استفاده شده تا زمانی که گل خشک است به حالت خواب هستند و فعالیتی ندارند از این رو این توپ‌ها را به دور از رطوبت و شرایط مناسب می‌توان به مدت یک سال در دمای اتاق نگه‌داری کرد.

وی اضافه کرد: به محض آن که توپ‌ها در داخل آب انداخته شوند گل وامی‌رود و میکروارگانیزم‌های آن آزاد شده و شروع به فعالیت می‌کنند.

مجری طرح با تاکید بر این که این محصول در مدت حدود 16 روز آب سبزی که حاصل فعالیت خزه‌ها و جلبک‌ها است را به حالت اولیه باز می‌گرداند، خاطر نشان کرد: با استفاده از این محصول تعداد دفعات تعویض آب استخرها و دریاچه‌های مصنوعی به یک هشتم تقلیل می‌یابد.

وی با تاکید بر این که با استفاده از این توپ می‌توان منابع آبی ارزشمند را به حالت اولیه بازگرداند و در مصرف آب صرفه‌جویی کرد، یادآور شد: در هر متر مکعب با استفاده از یک توپ می‌توان آلودگی‌های آب را حذف کرد و از آنجایی که ماندگاری این محصول 9 ماه است با هیچ ماده شیمیایی قابل مقایسه نیست.

مجری طرح اضافه کرد: شهرداری منطقه 22 پیشنهاد استفاده از این محصول برای رفع آلودگی آب دریاچه مصنوعی "شهدای خلیج فارس" را به این شرکت دانش بنیان ارائه داده است.

به گفته این محقق آلودگی دریاچه خلیج فارس با مساحت 130 هکتار در زمستان‌ها به حدی افزایش می‌یابد که ساکنان اطراف دریاچه دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند و مسئولین شهرداری برای رفع این مشکل اخیرا اقداماتی برای رهاسازی ماهی کپور به عنوان ماهی‌های لجن‌خوار کرده‌اند ولی مشکلات اصلی همچنان پابرجا است.

قناعی هدف از احداث این دریاچه را ایجاد تلطیف در هوای تهران دانست و گفت: قرار است به صورت تضمینی با استفاده از این توپ‌ها اقدام به رفع آلودگی‌های آب این دریاچه کنیم تا این دریاچه به عنوان منبع آلودگی غرب تهران قلمداد نشود.

قناعی، اندازه این توپ‌ها را کوچک‌تر از توپ تنیس ذکر کرد و افزود: اثربخشی کلر برای تصفیه آب یک تا 2 هفته است ولی تست‌های ما نشان داد که این توپ‌ها اثربخشی مداوم خود را در مدت 9 ماه حفظ می‌کنند.

کد خبر 317897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha