دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

رضا مختاری: در ایران عکاسی از اجرا به دورانی برمی‌گردد که عکاسان اولیه ایرانی به صرافت عکاسی از تعزیه و شبیه‌خوانی‌ها افتادند.

بعدها که تئاتر به شکل امروزی‌اش سر و شکلی پیدا کرد و به رسمیت شناخته شد، هم برای تبلیغات و هم برای ثبت لحظه‌های اجرا، دوربین عکاسان صحنه و بازیگران را نشانه گرفت.

در این چند ساله دیگر برگزاری نمایشگاه عکس‌های تئاتر، اتفاق غریبی نیست و عکاسان مختلفی - چه به شکل حرفه‌ای و با عنوان عکاس تئاتر و چه به شکل موردی - از تئاترهای مختلف عکاسی کرده‌اند.

با وجود حضور طراحی صحنه، نور و میزانسن در ساختن یک تصویر تئاتری، حتی تماشاچیان هم بنا به موقعیت مکانی و زمانی‌ای که کار را تماشا می‌کنند، کم و بیش تجربه تصویری متفاوتی از یکدیگر دارند. به همین خاطر یک عکاس می‌تواند با انتخاب‌هایش نادیده‌های زیادی از یک اجرا را دیدنی کند.

این روزها نمایشگاه عکاسان برتر تئاتر سال  1385، در سالن انتظار چهارسوی تئاتر شهر برپاست. این نمایشگاه را خانه عکاسان با همکاری مجموعه تئاتر شهر برپا کرده و در آن 40قطعه عکس رنگی در ابعاد 70 در 70   از 20 عکاس تئاتر به نمایش در آمده. گالری این هفته، برگزیده‌ای از عکس‌های این نمایشگاه است. تا پایان شهریورماه هم وقت دارید از نمایشگاه دیدن کنید.

هیچ تماشاگری نمی‌توانسته از این زاویه این نمایش را نگاه کند. عکاس درست شبیه عکاسی مستند، یک لحظه انسانی را ثبت کرده. این عکس از جمله عکس‌های برگزیده این نمایشگاه است و شکوفه هاشمیان آن را از نمایش «تیغ و ماه» گرفته.

با آنکه نور و طراحی صحنه این نمایش به دیدنی شدن عکس کمک کرده‌است اما ترکیب خوب عکس را نمی‌توان ندید. رئوفه رستمی این عکس را از نمایش «خواب دیدم پره‌های ماه چون پر می‌بارند» گرفته و عکس‌اش برگزیده شده.

 تئاتر می‌تواند تبدیل به شعر حرکت شود. در این عکس، لحظه‌ای دیدنی شکار شده. آن چراغ هم جای خودش را پیدا کرده. این عکس رئوفه رستمی از نمایش «عذاب»، در نمایشگاه برگزیده شد.

خیلی‌ها که این نمایش را دیده‌اند، شاید فقط خاطره‌ای محو از این نما داشته باشند. آزیتا بیات این عکس را از نمایش «غزل کفر» گرفته است.

 «فرود اضطراری یک حواصیل بر پشت‌بام خانه یک موزیسین».  در این عکس بیش از آنکه بازی نور و حرکت بازیگران یا طراحی صحنه اهمیت داشته باشد، قابی که عکاس بسته، به چشم می‌آید. علی اوغازیان که کارش برگزیده هم شد، این عکس را از نمایشی با این نام گرفته؛ فرود اضطراری یک...

 «سکوت» اسم نمایشی است که از آن عکاسی شده. میزانسن و نور، فضای اولیه را شکل داده اما شکار سایه و حرکت بازیگران چنین عکسی را ساخته است. این عکس که برگزیده هم شد، اثر آکو سالمی است.

کد خبر 31657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز