مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دوبی، قهرمان کهنه‌کار بنای گرانقیمت‌ترین، مرتفع‌ترین و بزرگترین ساختمان‌های جهان،‌به زودی با رقیبی سرسخت مواجه خواهد شد و در رقابتی جدید با عربستان از دور خارج خواهد شد.

براساس گزارش CNN، برج خليفه دبي سالها است كه به عنوان مرتفع‌ترين برج جهان شناخته مي‌شود اما اگر عربستان در بناي برج جده موفق شود، نام برج خليفه از كتاب ركورد‌هاي گينس حذف خواهد شد. 

عربستان به تازگي اعلام كرده كه شركت اقتصادي جده و شركت النيماي عربستان قراردادي 2.2 ميليارد دلاري را براي انجام اين پروژه به امضا رسانده‌است. بناي اين برج تاكنون تا طبقه 26 انجام شده و قرار است پس از تكميل در سال 2020 ارتفاع آن به يك كيلومتر برسد. اين درحالي است كه ارتفاع برج خليفه 827 متر است.

اين برج كه تاپيش از اين برج كينگدام يا پادشاهي ناميده مي‌شد،‌200 طبقه داشته و چشم‌انداز درياي سرخ در برابر آن قرار دارد. ساخت اين برج نيازمند 529 هزار و 547 كيلومتر مربع بتن و 80 هزار تن فولاد است. بناي سازه‌اي به اين عظمت آن‌هم در نواحي ساحلي كه نمك دريا مي‌تواند آسيب‌زا باشد كار ساده‌اي نيست.

عمق پي اين برج 200 متر است تا بتواند در برابر آب‌هاي شور نزديك اقيانوس مقاومت كند. در نتيجه فرايند بتن‌ريزي پي اين بنا توسط خدمات فناوري ساخت و ساز پيشرفته مورد آزمايش قرار خواهد گرفت.

فشار باد مشكل ديگري است كه برسر راه تكميل اين برج قرار دارد و براي مقابله با اين مشكل،‌برج از قابليت تغيير شكل متناسب با جهت و شدت وزش باد برخوردار است. از اين رو وزن باد به اطراف ساختمان منتقل شده و فشار زيادي به برج وارد نخواهد آورد.

چالش ديگر،‌انتقال بتن به طبقات بالاي سازه‌ است كه مي‌توان براي مقابله با آن تكنيك‌هايي كه در بناي برج خليفه استفاده شده‌است را به كار گرفت. در بناي برج خليفه،‌ بيش از 196 ميليون و 900 هزار ليتر بتن با استفاده از يك پمپ به طبقات بالا انتقال داده مي‌شد،‌ البته اين فرايند در شب‌ها و در دماي پايين‌تر هوا انجام‌ميگرفت.

به گفته سانگ داي كيم مدير شوراي ساختمان‌هاي مرتفع، برج جده اگرچه پروژه‌اي بلند‌پروازانه‌ است،‌اما بناي آن به نظر امكان پذير مي‌آيد. به گفته وي در زمان فعلي امكان بناي ساختماني به ارتفاع يك كيلومتر، و حتي دو كيلومتر نيز وجود دارد، اما بناي ساختماني بزرگتر از اين به تحقيقات و تلاش زيادي نياز دارد.

کد خبر 315789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha