همشهری آنلاین: رئیس جامعه جنگلبانی ایران زمان مورد نیاز برای خودترمیمی عرصه‌های جنگلی سوخته شده را ۲۰ سال برآورد کرد و خواستار دخالت انسانی برای کاهش این زمان شد.

کم‌ترین زمان برای خودترمیمی آثار سوختگی در جنگل ۲۰ سال است

به گزارش ايرنا، محمد امینی روز دوشنبه به آتش‌سوزی اخیر جنگل‌های شهرستان نور اشاره کرد و افزود: اگر شرایط دسترسی به مناطق سوخته شده جنگلی وجود دارد، باید برای کاهش زمان رویش و ترمیم جنگل وارد عمل شد.

وی افزود: با تقویت خاک و کاشت نهال مرغوب و گونه اصلی در مناطق سوخته شده می‌توان زمان رویش و ترمیم جنگل را کاهش داد.

امینی همچنین بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای حفظ محیط زیست از جمله جنگل به عنوان دستگاه تنفسی کره زمین تاکید کرد و گفت: متاسفانه عامل انسانی تاکنون مهم‌ترین علت آتش‌سوزی جنگل‌ها بوده است.

وی افزود: در هر آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال برخی از گونه‌های جنگلی هیرکانی که در جهان بی‌نظیرند و رویش و ترمیم آن‌ها ده‌ها سال زمان نیاز دارد از بین می‌رود در حالی که با اندکی توجه بیش‌تر مردم، بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها قابل پیشگیری است.

رئیس جامعه جنگلبانی ایران گفت: به عنوان نمونه در آتش‌سوزی هفته اخیر جنگل‌های چمستان نور درختان انجیلی که نمونه آن در دنیا فقط در جنگل‌های هیرکانی شمال ایران وجود دارد و گونه‌های نمدار و بلوط کمیاب در آتش سوخت.

حدود80 گونه ارزشمند و نادر درختی در جنگل‌های شمال کشور وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها انجیلی، راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار و نمدار است.

امینی آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی را به دو نوع تاجی و کفی تقسیم کرد و اظهار داشت: در آتش‌سوزی تاجی منبع بذر و رویش درختان از بین می‌رود و در آتش‌سوزی کف هم عناصر خاک، نهال و جانوران مفید آسیب می‌بینند.

وی افزود: وقتی پوشش گیاهی عرصه جنگلی از بین می‌رود، خاک و کف جنگل تحت تاثیر تابش شدید خورشید قرار می‌گیرد و گونه‌های مهاجم نظیر تمشک بلافاصله منطقه سوخته شده جنگلی را پر می‌کنند.

آتش‌سوزی که از پنجشنبه هفته پیش در بخشی از جنگل‌های بخش چمستان شهرستان نور رخ داد تا سه روز ادامه داشت.

براساس اعلام مسئولان، بر اثر این آتش‌سوزی دست کم 20 هکتار از 75 هکتار عرصه‌های جنگلی درگیر در آتش سوخت.

گستره جنگل‌های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان آغاز می‌شود و تا گلیداغ در شرق استان گلستان امتداد دارد.

کد خبر 315765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha