همشهری آنلاین: روابط عمومی بر مبنای گذشته، حال و مسیر حرکت روابط عمومی‌ها با تکیه بر عوامل متغیر مرتبط با روابط عمومی‌ها ترسیم می‌شود.

سعیدرضا عاملی

به گزارش شارا آینده عوامل متغیر مرتبط با روابط عمومی در درجه اول مرتبط با تغییر در کیفیت مسئولیت‌های اجتماعی روابط عمومی‌ها و در درجه بعدی مرتبط با فناوری های ارتباطات عمومی است. لذا سئوال اساسی این است که با چه تغییری در کیفیت خدمات و مسئولیت اجتماعی روابط عمومی مواجه هستیم؟ و چه فناوری های ارتباطات عمومی جدیدی ظهور پیدا کرده و در مسیر آینده ظهور پیدا خواهد کرد؟

مسئولیت اجتماعی در واقع بدنیال پایداری شرکت ها، صنایع و خدمات تجاری است و پایداری مفهومی چند وجهی است که از یک سو افزایش بهره وری و ارزش افزوده را دنبال می کند و از سوی دیگر به همه ذی نفعان مرتبط با سازمان/شرکت توجه حقوقی و مسئولانه دارد و در جهت دیگر به سلامت انسان، محیط زیست و استمرار و پایداری سالم منابع، خدمات و فعالیت ها و کیفیت زندگی برای نسل های آینده توجه می کند.

پایداری محصول یک انسجام، خلاقیت و یکپارچگی معطوف به افزایش رضایت همه ذی نفعان خصوصا مشتری است. باید توجه کرد که در میان ذی نفعان محور اصلی که رضایت آن به سایر ذی نفعان سرایت می کند، رضایت مشتریان است. در نظر بگیرید در یک مثلا شرکت شکلات، کارکنان، سهامداران و شورای مدیریتی شرکت و همچنیان خریدار و مشتری همه ذی نفعان شرکت محسوب می شوند ولی محور اصلی مشتری و خریداران هستند که در صورت وجود رضایت آنها، چرخه حرکت و موفقیت گرم می شود و ارزش افزوده شرکت را افزایش می دهد و در ذیل رضایت مشتری، کارکنان، سهامداران و عوامل مدیریتی بهره بیشتری می برند.

آینده روابط عمومی پایدار و تغییر در کیفیت مسئولیت اجتماعی و فراگیری فناوری های ارتباطات عمومی

با این رویکرد روابط عمومی بعنوان نهاد اصلی برای تعریف، اجراء و نظارت بر حسن اجراء کدهای مسئولیت اجتماعی شرکت ها/سازمان ها عمل می کند و کدهای مسئولیت اجتماعی شرکت ها و سازمان ها را با رویکرد توسعه و پیشرفت پایدار دنبال می کند. قرار گرفتن و نهادینه شدن هوشمند کد های مسئولیت اجتماعی در روندها و فرایندهای جریان اطلاعات پیوند هوشمندی را بین فناوری های ارتباطات عمومی و مسئولیت های اجتماعی فراهم می کند که دامنه نفوذ آن به همه چیزها که موضوع اینترنت همه چیزهاست یعنی 1) آدم، 2) اشیاء، 3) اطلاعات و 4) فرایندها، سرایت می کند و گستره تسهیل شده و مسئولانه ای از ارتباطات عمومی را تامین می کند. به عبارتی به پیوند خوردن کدهای مسئولیت اجتماعی و فنآوری های ارتباطات عمومی، روابط عمومی و ساختار شرکت تبدیل به نظام و سیتسم خودکار می شود.

همانطور که در مدل بالا ملاحظه می شود، آینده روابط عمومی پایدار بر مبنای دو متغیر یا متغیرهای اصلی مرتبط با ابعاد فناورانه ارتباطات عمومی که شامل عناصر اینترنت همه چیزها می شود و متغیرهای مرتبط با کیفیت زندگی که منشاء اثر گذاری کدهای مسئولیت اجتماعی هم در ابعاد هوشمند (مصنوعی) و هم در ابعاد انسانی (طبیعی) است، می شود. لذا در این مقاله تلاش می شود اجزاء این مدل که با هدف تامین جامع سلامت و رضایت همه ذی نفعات سازمان ها و شرکت ها تهیه شده است؛ مورد بحث و تحلیل مفهومی و کاربردی قرار گیرد. در این مطالعه "مفهوم روابط عمومی پایدار" دامنه گسترده تری را شامل می شود که مرتبط با ابعاد متعالی زندگی و تامین کننده سعادت اخروی است. به نظر می رسد در نظریه های پیشرفت پایدار کمتر به ابعاد متعال و جاودانه پیشرفت توجه شده است. بعد متعال روابط عمومی پایدار به نوعی تقویت کننده "جامعیت" ارتباطات و رفتار است که در جای خود هم تامین کننده سلامت و هم تامین کننده سعادت فرد و جامعه است.

دکتر سعید رضا عاملی، استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در تاریخ ششم دیماه سال جاری در داوزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران سخنرانی خود را با عنوان آینده روابط عمومی پایدار و تغییر در کیفیت مسئولیت اجتماعی و فراگیری فناوری های ارتباطات عمومی ارائه خواهند داد.

کد خبر 315711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha