دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

عضو شورای شهر تهران، در ادامه تهرانگردی خود بار دیگر کشفی در تهران انجام داد و از برخی مناطق فراموش شده منطقه یک دیدن کرد.

شورای شهرتهران

احمد مسجدجامعي ابتدا به دعوت نشريه «تهران» به كافه سينما در موزه سينما رفت و از نمايشگاه عكس‌هاي شميران ديدن كرد. وي با قدم زدن در كوچه‌هاي باغ فردوس، به خانه‌اي رسيد كه توجهش را جلب كرد. اين خانه طوري ساخته شده بود كه به 6درخت، اجازه عبور از نماي آن داده شده بود و براي ساخت‌وساز قطع نشده بودند. عضو شوراي اسلامي شهر تهران، سپس به كوچه گل‌رو رسيد؛ كوچه‌اي كه در آن درختي معروف به درخت آدامسي، چندسالي است كه ميهمان اهالي محل است.

مسجد جامعي درباره اين درخت بيان كرد: به گفته اهالي محل، اهالي و رهگذران، مانند ديوار آدامسي واقع در يكي از شهرهاي بزرگ آمريكا، آدامس‌هاي خود را به يادگار روي اين درخت مي‌چسبانند به اين اميد كه شايد اين كوچه و محله، به يكي از مكان‌هاي گردشگري تهران، تبديل شود.

  • بازديد از نخستين مدرسه شميران

تهرانگردان در ادامه پس از حضور در دبيرستان امام موسي صدر، به نخستين مدرسه در منطقه شميران رفتند. مدرسه جلال آل احمد، مدرسه‌اي است كه سال 1318به‌عنوان نخستين مدرسه منطقه شميران با نام «شاپور» ساخته و در سال 1385با نام «جلال آل احمد» مورد بازسازي قرار گرفت.

بنا به گفته اهالي در اين مدرسه، جلال آل احمد درس مي‌خواند كه مسجد جامعي اين ادعا را رد كرد.
يكي ديگر از نقاطي كه اين هفته تهرانگردان به آنجا رفتند، بيمارستان شهداي تجريش بود. به گفته وي اينجا پيش از اين يكي از قبرستان‌هاي شميران محسوب مي‌شد. نكته قابل توجه درباره اين قبرستان وجود قبر افشار طوس است كه رئيس شهرباني دولت مصدق بوده است.

عضو شوراي شهر تهران، همچنين عنوان كرد بيمارستان شهداي تجريش محل درمان بسياري از بزرگان سياست بود و پرونده‌هاي پزشكي مهمي در اين بيمارستان وجود دارد. مسجدجامعي به كمبود بيمارستان در اين منطقه هم اشاره كرد. وي در ادامه پس از عيادت از بيماران اين بيمارستان، به بنياد خيريه بهنام دهش‌پور رفت و درباره فعاليت‌هاي اين خيريه، گفت: اين خيريه به همت جوان 17ساله‌اي به نام بهنام دهش پور، ايجاد شد كه به‌دليل ابتلا به سرطان بارها به كشورهاي خارجي براي درمان سفر كرد اما سرانجام به بيمارستان شهداي تجريش بازگشت و از والدينش درخواست كرد كه هزينه درمان بيماران نيازمند سرطاني را تقبل كنند كه پس از مرگ اين فرد، خانواده‌اش به تأمين هزينه درمان بيماران نيازمند پرداختند.

اما از نكات جالب ديگري كه سبب شد تا مسجد جامعي وقت بيشتري را در اين بيمارستان بگذراند، كارهاي اين بنياد بود. اين بنياد علاوه بر درمان، هزينه تحصيل فرزندان بيماران بستري در اين بخش و همچنين هزينه جهيزيه آنها را فراهم مي‌كند. يكي از نكات ديگر و قابل توجه در اين بخش، درخت آرزوهايي بود كه در اين بنياد ايجاد كرده‌اند تا كودكان بيمار، آرزوهاي خود را روي آن بنويسند. جالب‌تر آنكه اين آرزوها، توسط خيرين بنياد برآورده مي‌شود. گفتني است حدود 7هزار و 500 بيمار مبتلا به سرطان در اين بيمارستان، ‌تحت نظر بنياد خيريه دهش پور هستند كه هزينه درمان براي بيماران بي‌بضاعت رايگان است.

  • رفتگرها هم مسجد داشتند

احمد مسجدجامعي در ادامه تهرانگردي خود كه در محله تجريش انجام شد، از بلندترين ساختمان تهران قديم بازديد كرد و گفت: در گذشته اين ساختمان، بلندترين ساختمان تهران لقب گرفت اما حالا در ميان ساختمان‌هاي بلندمرتبه اين ساختمان 2 طبقه فراموش شده است.

وي پس از گذشتن از تكيه پايين تجريش، به مسجد شيخ حاج علي رفت.او با بيان اينكه در گذشته باغ‌هاي فراوان خانوادگي در اين منطقه وجود داشت و اين مسجد در واقع نمازخانه يكي از اين باغات است، افزود: اين مسجد به مسجد رفتگرها معروف است و دركل ايران اين پديده كه رفتگرها مسجدي داشته باشند بي‌سابقه است. مسجدجامعي سپس به مسجدي معروف به مسجد عمورمضان رفت كه يك پاتوق محلي محسوب مي‌شود. در ادامه تهرانگردان به كتابخانه آيت‌الله سيدمحمد تقي حكيم رفتند. در كتابخانه آيت‌الله حكيم كتب خطي و نفيس زيادي وجود دارد كه خانه شخصي اين عالم، وقف كتابخانه شده است.

کد خبر 315556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha