سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال (MVP) عارضه‌ای است که در آن دریچه میترال قلب به خوبی کار نمی‌کند. لت‌های این دریچه «شل و آویزان» هستند و به طور کامل بسته نمی‌شوند. این لت‌ها در شرایط معمول به بستن یا باز شدن دریچه کمک می‌کنند.

MVP در اغلب موارد باعث هيچ مشكلي نمي‌شود. ندرتا خون ممكن است به شيوه‌اي نادرست از ميان اين دريچه شل‌شده نشت كند. اين امر ممكن است به تپش قلب،‌ تنگ‌نفس وساير علائم بينجامد.

  • دريچه ميترال طبيعي

دريچه ميترال جريان خون ميان محفظه‌ بالايي (دهليز چپ) و محفظه پاييني (بطن چپ) را كنترل مي‌كند. دريچه ميترال به خون اجاز مي‌دهد از دهليز چپ به بطن چپ راه يابد، اما راه بازگشت آن را سد مي‌كند. دهليز راست و بطن راست قلب  بوسيله دريچه سه‌لتي از هم جدا مي‌شوند.

در هر تپش قلب، دهليزها منقبض مي‌شوند و خون را به درون بطن‌ها مي‌رانند. لت‌هاي دريچه ميترال ودريچه سه‌لتي باز مي‌شوند تا اجازه عبور جريان خون را بدهند. بعد بطن‌ها منقبض مي‌شوند تا خون را به بيرون از قلب تلمبه كنند.

هنگامي بطن‌ها منقبض مي‌شوند، لت‌هاي درچه ميترال و سه لتي بسته مي‌شوند. آنها كاملا منفذ ميان دهليزها و بطن‌ها را مي‌بندند و مانع از بازگشت خون به درون دهليزها مي‌شوند.

MVP

 

  • افتادگي دريچه ميترال

در افرادي MVP دارند، هنگامي كه بطن چپ منقبض ميشود، يك يا هر دو لت درچه ميترال آويزان مي‌شوند به سمت عقب بازمي‌گردند (افتادگي يا پرولاپس) اين كار مانع از آن مي‌شود كه دريچه به طور كامل منفذ ميان دهليز و بطن چپ را ببندد. بنابراين ممكن است در مواردي خون از بطن به داخل دهليز بازگردد.

اين بازگشت جريان خون به درون بطن هميشه در پرولاپس دريچه ميترال رخ نمي‌دهد. در واقع در اغلب افراد داراي MVP خون به عقب باز نمي‌گردد و مشكل يا علامتي بوجود نمي‌آمد.

در افرادي كه اين جريان خون به عقب رخ مي‌دهد، ممكن است در طول زمان بدتر شود و باعث ايجاد تغيير در اندازه قلب و افزايش فشار خون درون دهليز چپ و ريه‌ها شود. در اين افراد ممكن تجويز داروها ممكن است علائم را بهبود بخشد و مانع بروز عوارض شود. برخي از افراد ممكن است نياز به جراحي براي ترميم يا تعويض دريچه ميترال داشته باشند.

NIH

کد خبر 315049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha