همشهری آنلاین: رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران گفت: هم اکنون تالاب‌ها و زیستگاه‌های مازندران میزبان ۱۲ گونه از پرندگان درحال انقراض جهان هستند.

تالاب‌های مازندران میزبان ۱۲ گونه پرنده در حال انقراض

به گزارش ايرنا، کوروس ربیعی روز دوشنبه گفت: تمام گونه‌های این پرندگان تحت چتر حفاظتی و حمایتی محیط زیست مازندران قرار دارند و شکار آنها ممنوع است.

وی گونه‌های پرندگان در حال انقراض جهان در تالاب‌ها و زیستگاه‌های مازندران را شامل پلیکان خاکستری، عروس غاز، درنای سیبری، اردک سرسفید، غاز پیشانی سفید کوچک، عقاب تالابی، خورپالاس، عقاب شاهی، دلیجه کوچک، خروس کولی، اردک سفید و میش مرغ عنوان کرد.

وی جمعیت برخی از این پرندگان از جمله درنای سیبری که به صورت زمستان‌گذران در مازندران زیست دارند را یک بال و پلیکان و اردک سفید را بین یک هزار و 500 تا دو هزار و 500 بال اعلام کرد.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: این پرندگان در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حمایت از پرندگان قرار دارند که در مازندران به صورت بومی و پرندگان زمستان گذران زیست می‌کنند.

ربیعی گفت: در کشور 57 گونه پرنده تحت حفاظت ملی قرار دارند که شکار این پرندگان نیز ممنوع است.

وی اضافه کرد: طبق آمار 535 گونه پرنده در کشور شناسایی شده‌اند که 320 گونه از آن‌ها در زیستگاه‌های مازندران نیز مشاهده شدند.

وی افزود: به دلیل تعدد و تنوع پرندگان در زیستگاه‌های مازندران آمار دقیقی از تعداد این پرندگان وجود ندارد.

به گفته وی هر ساله در فصل پاییز افزون بر 100 نفر از توریست‌های خارجی برای پرنده نگری و پرنده شناسی در قالب تور گردشگر خارجی به تالاب‌های مازندران سفر می‌کنند.

طبق آمار حدود 630 زیست کره در جهان وجود دارد که 11 زیست کره مربوط به جمهوری اسلامی ایران است که از این تعداد نیز دو زیستکره مربوط به استان مازندران است.

همچنین هر ساله در فصل پاییز بیش از 300 گونه پرنده زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال پرنده به تالاب‌ها و زیستکره مازندران از جمله تالاب‌های فریدونکنار، میانکاله و کیاسر مهاجرت می‌کنند که حدود 20 هزار شکارچی مجاز و یک صد تفنگدار غیرمجاز سالانه 250 تا 300 هزار بال از این پرندگان را برای تفریح و امرار معاش شکار می‌کنند که بدترین نوع شکار ایجاد شب دام و کراس در اطراف تالاب فریدونکنار است که پرندگان به صورت جمعی صید می‌شوند.

کد خبر 314950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha