«شورای تأمین استان تهران باید هرچه سریع‌تر برای تعطیلی معادن شن و ماسه فعال در جنوب غرب پایتخت و همچنین کارخانه آلاینده روغن نباتی تشکیل شود»؛ این مطلب را رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد.

محمد حقاني بر اجراي قانون در اين زمينه تأكيد كرد. وي گفت كه هرگونه اهمال‌كاري از سوي سازمان‌هاي مربوطه ازجمله استانداري، فرمانداري، وزارت صنعت، معدن و تجارت و حتي سازمان محيط‌زيست در اين زمينه قابل‌قبول نيست چراكه از مسائل زيست‌محيطي نمي‌توان چشم‌پوشي كرد. به گفته وي، با وجود احكام لازمه، شوراي تأمين استان تعلل مي‌كند.

اين عضو شوراي شهر تهران در رابطه با فعاليت كارخانه روغن نباتي قو در همجواري بزرگراه بعثت نيز گفت: اين كارخانه بيش از 20سال است مديريت شهري تهران را معطل خود كرده و بهانه‌هاي مختلفي را براي ادامه فعاليت مي‌آورد. اينطور كه حقاني عنوان كرد واگذاري اين كارخانه در سال 91نيز در حالي صورت گرفت كه سهامداران جديد آن از حكم تعطيلي‌ و انتقالش طبق بند 20ماده 55قانون شهرداري‌ها اطلاع داشتند. وي بر همين اساس اين سؤال را مطرح كرد كه چرا بايد آنها دستگاه‌هاي فرسوده و آلايندگي محرز صوتي و هوا و معضلات ناشي از تردد خودروهاي سنگين را ناديده بگيرند و بگويند كه زماني كه كارخانه احداث مي‌شد، خانه‌هاي مسكوني اطرافش نبود؟ وي در پاسخ به اين سؤال خبرنگار همشهري كه موضوع كارگران اين كارخانه بر سر راه تعطيلي آن مطرح است و تكليف آنها چه مي‌شود؟ نيز گفت: درست است كه در شرايط فعلي اقتصادي، بيكارشدن عده‌اي اصلا منطقي نيست اما مسئله محيط‌زيست شهر و سلامتي شهروندان هم بسيار مهم است و به بسياري از موضوعات ديگر ارجحيت دارد. وي اضافه كرد كه از طرف ديگر معاونت خدمات شهري شهرداري تهران براي استخدام كارگران مايل به‌كار هم معادن شن و ماسه منطقه 18و هم كارخانه روغن نباتي قو طبق قانون اعلام آمادگي كرده است.

نكته ديگري كه نبايد از قلم بيفتد اينكه طبق اعلام فراكسيون كارگري شوراي شهر تهران، تعدادي از كاركنان اين دو واحد مي‌توانند با حداكثر حقوق و دريافت پاداش‌هاي لازم و طرح‌هاي تشويقي، بازنشسته شوند. اين در حالي است كه همچنان بيكار‌شدن 150تا 200كارگر كارخانه روغن نباتي قو و كارگران معادن تعطيل نشده جنوب غرب تهران براي ادامه فعاليت بيان مي‌شود. اگرچه از ميان 4معدن 400هكتاري شن و ماسه در منطقه 18تهران، 2معدن بزرگ به‌‌طور كامل تعطيل‌شده، يكي ديگر فعاليت نصفه و نيمه دارد اما ديگري همچنان فعال است.

البته محمد حقاني، عضو كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شوراي شهر تهران به تعطيلي كارخانه آلاينده ايرفو كه در سال گذشته با همكاري مالك آن اتفاق افتاد اشاره كرد و گفت: درخصوص كارخانه روغن نباتي قو و معدن شن و ماسه، شهرداري بايد بازهم طي جلسه با فرمانداري و استانداري و نامه‌نگاري‌هاي لازم خواستار تشكيل شوراي تأمين براي تعطيلي آنها شود تا مقدمات انتقال‌شان شكل بگيرد.

کد خبر 314923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha