یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بنیاد نمایش کودک برای بزرگداشت یکصدمین سال تئاتر کودک و نوجوان به دنبال یک متولی است.

نمایش

به گزارش ایسنا، حدود یک سال از تأسیس بنیاد نمایش کودک که پیش از این با عنوان بنیاد تئاتر کودک و نوجوان مطرح شده بود، می‌گذرد؛ بنیادی که افرادی همچون داود کیانیان، عباس جهانگیریان، مسلم قاسمی، یدالله آقاعباسی، یدالله وفاداری، منصور خلج، حسین فدایی حسین و منوچهر اکبرلو در آن فعال هستند، اما در این مدت اخبار چندانی از آن منتشر نشده است.

داود کیانیان در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: در طول این مدت جلسات این بنیاد به طور مرتب تشکیل شده و کارهایی هم انجام شده اما آنچنان پرسروصدا نبوده است.

او بیان کرد: بستن قرارداد با انتشارات "همراه" برای چاپ نمایشنامه‌های دانش‌آموزی و چند کتاب نظری درباره تئاتر کودک و نوجوان که مناسب کودکان باشد از جمله اقداماتی است که انجام شده است.

وی ادامه داد: اخیرا برگزاری جلساتی به صورت ماهانه آغاز شده تا با دعوت از مهمان‌هایی در رابطه با آخرین آثاری که پژوهشگران، مترجمان و مؤلفان در حوزه تئاتر کودک تنظیم کرده‌اند، بحث و بررسی صورت گیرد.

کیانیان اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که در دستور کار داریم برگزاری برنامه‌هایی به مناسبت یکصد سالگی تئاتر کودک و نوجوان در ایران است که در آستانه‌ی آن قرار داریم. در این راستا باید نهادهایی که مرتبط با کودک و نوجوان هستند، اعلام آمادگی کنند تا بتوانیم پس از آن برنامه‌هایی را که تدارک دیده‌ایم اعلام کنیم.

او با اشاره به اینکه حدود 100 سال قبل مرحوم جبار باغچه‌بان اولین نمایشنامه کودک خود را نوشت و در شهر مرند به اجرا درآورد، افزود: به بهانه‌ی این مناسبت برنامه‌هایی تدارک دیده شده است، اما اجرای آن‌ها مستلزم این است که یک متولی در این حوزه پیش قدم شود، چرا که یک تشکل مردم‌نهاد همچون بنیاد نمایش کودک از سرمایه علمی استفاده می‌کند و دارای بودجه قوی نیست.

وی گفت:‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و آموزش و پرورش از جمله متولیان حوزه کودک و نوجوان هستند که منتظر اعلام آمادگی آن‌ها هستیم.

کیانیان در پایان با تأکید بر اینکه این بنیاد آمادگی کامل دارد تا نسبت به برگزاری برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و سمینارهای متنوع اقدام کند، خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در نظر داشتیم به طور عملی آن را به مرحله اجرا درآوریم، در تعامل با برخی نهادها و مراکز بود که متأسفانه بسیاری از آن‌ها به دلیل تغییر مدیریت به نتیجه نرسیده است. از آن جمله می‌توان به خانه هنرمندان ایران اشاره کرد که قرار بود از ابتدای مهرماه امسال مدرسه تئاتر کودک و نوجوان را راه‌اندازی کند، اما با وجود برنامه‌های تدارک دیده شده و جلسات برگزار شده پس از تغییر مدیریت، این برنامه متوقف شد.

کد خبر 314708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha