همشهری آنلاین: تلاش برای تشکیل جامعه یکپارچه اقتصادی اتحادیه کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن روز یکشنبه نتیجه داد و سران ۱۰ کشور عضو توافقنامه‌ای را امضا کردند که هدف نهایی آن یکپارچه سازی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این منطقه است.

 سران ۱۰ کشور آ.سه.آن توافقنامه تشکیل جامعه یکپارچه را امضا کردند

به گزارش ایرنا، سران 10 کشور مالزی، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین، تایلند، ویتنام، میانمار، کامبوج، برونئی و لائوس همچنین روز یکشنبه در کوالالامپور پایتخت مالزی 'اعلامیه آسه آن 2025  را امضا کردند که نشان دهنده آینده و نقشه راه این اتحادیه تا 10 سال آینده است.

نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی و رئیس دوره ای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا پس از امضای این توافقنامه ها و اعلامیه آن را به 'لو مین لونگ' دبیر کل آ.سه.آن تحویل داد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه آ.سه.آن ظرفیت آن را دارد که تا سال 2030 چهارمین اقتصاد بزرگ جهان باشد، گفت: سرمایه گذاری به طور بیشتر موجب توسعه جامعه آ.سه.ان می شود.

وی انتظار دارد رشد تولید ناخالص داخلی جامعه آ.سه.آن تا سال 2020 به چهار هزار و 700 میلیارد دلا ر برسد.

این میزان اکنون حدود دو هزار و 500 میلیارد دلار است.

نجیب براساس یک پیش بینی، گفت: آ.سه.آن ظرفیت آن را دارد تا حدود سال 2030 به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

نخست وزیر مالزی تاکید کرد نقشه راه برای رسیدن به این پیش بینی برنامه آ.سه.آن 2025 است.

با امضای توافقنامه جامعه یکپارچه و واحد آ.سه.آن، از اول ژانویه سال آینده میلادی (11 دی ماه سال جاری خورشیدی)، 10 کشور عضو آسه آن بازار واحدی را با جمعیت 630 میلیون نفری منطقه ایجاد می کنند.

نجیب گفت: 48 سال پیش و قبل از شکل گیری آ.سه.آن به طور گسترده ای اعتقاد بر این بود که گروه های قومی و فرهنگی متفاوت، منطقه را به بستری برای جنگ تبدیل می کند، اما آ.سه.آن اکنون یک مرکز جهانی برای حل صلح آمیز درگیری ها تبدیل شده است.

این توافقنامه در حالی امضا شد که همچنان علامت سوال زیادی در برابر این توافق وجود دارد و براساس بررسی وزارت بازرگانی مالزی از حدود یکهزار واحد صنعتی کوچک و متوسط این کشور بیش از نیمی از آنها هیچ ایده ای نسبت به جامعه اقتصادی آ.سه.آن ندارند.

از سوی دیگر پیش بینی شده است بیش از 70 درصد از محصولات ساخته شده در آ.سه.آن تعرفه صفر داشته باشند و این حرکت و تبادل آزاد کالا و خدمات انتظار می رود قیمت مواد اولیه و هزینه های تولید را کاهش دهد.

اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن که امروز به میدان جنگ اقتصادی قدرت های بزرگ جهانی تبدیل شده است سال 1967 توسط تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلپیپین تاسیس شد.

تشکیل جامعه اقتصادی واحد آ.سه.آن بدون درنظر گرفتن موانع برسر راه، می تواند تاثیرات و پیامدهای فرامنطقه ای به همراه داشته باشد. پیشنهاد این طرح به سال 1997 باز می گردد که سران این اتحادیه در کوالالامپور بر محورهای تحول آ.سه.آن به یک منطقه با رقابت بالا، پر رونق و پایدار، دارای توسعه اقتصادی یکسان، کاهش فقر و تفاوت های اقتصادی اجتماعی تاکید کردند.

این موضوع در نشست سال 2003 جزیره بالی و سپس در سال 2006 برای بار دیگر در کوالالامپور مطرح شد تا در نهایت در سال 2007 در سیزدهمین نشست سران آ.سه.آن در سنگاپور تشکیل بازار واحد آ.سه.آن و برنامه جامع تحقق این هدف تا سال 2015 در دستور کار اعضای دهگانه این اتحادیه قرار گرفت.

هر چند که سطح پیشرفت اقتصادی این کشورها یکسان نیست و برخی کشورها از قبیل سنگاپور و مالزی توانسته اند شرایط اقتصادی خوبی نسبت به سایر کشورها ایجاد کنند، اما دیگر کشورهای منطقه از جمله اندونزی، فیلیپین، میانمار و تایلند با در اختیار داشتن مولفه های مهمی از قبیل نیروی انسانی کافی، منابع دست نخورده طبیعی و فرصت سرمایه گذاری در بخش های مختلف همچنان دارای اهمیت فراوان هستند.

با امضای توافقنامه تشکیل جامعه یکپارچه و واحد آ.سه.آن برخی کارشناسان، تحلیلگران، مقامات دولتی و تجار منطقه از مشکلات بر سر راه تشکیل این جامعه اقتصادی که حدود دو هزار و 500 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی و همچنین حدود 650 میلیون نفر از جمعیت جهان را در خود جای داده است، اظهار نگرانی کرده اند.

کد خبر 314706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha