همشهری آنلاین: مسئول یگان حفاظت محیط زیست مازندران گفت که با اجرایی شدن طرح ضربتی برخورد با شکار غیرمجاز پرندگان، بازارهای خرید و فروش لاشه و زنده این پرندگان در استان هم تعطیل می‌شود.

بازار خرید و فروش لاشه پرندگان در مازندران تعطیل می‌شود

به گزارش ايرنا، مسلم آهنگری روز شنبه اولویت اصلی برخورد با خرید و فروش و شکار غیرمجاز پرندگان را مربوط به شکار پرندگان به روش "گذر" و "کرس" در بعضی شهرهای این استان از جمله فریدونکنار اعلام کرد.

دام هوایی، شب دام، گذر و کرس از مهم‌ترین شیوه‌های شکار غیرمجاز پرندگان در مازندران است. گذر و کرس شیوه‌ای برای شکار دسته جمعی پرندگان است.

مسئول یگان حفاظت محیط زیست مازندران اظهار داشت: در طرح ضربتی انتقال لاشه پرندگانی که شکارچیان طبق مجوز این سازمان شکار کرده‌اند به سایر شهرها ممنوع است و با فروشندگان برخورد می‌شود.

آهنگری علت این سختگیری را جلوگیری از تشکیل بازارهای محلی فروش لاشه پرندگان شکار شده همسو با حمایت از پرندگان زمستان‌گذران و بومی اعلام کرد.

مسئول یگان حفاظت محیط زیست مازندران شکار و فروش پرندگان کمیاب و تحت حمایت محیط زیست را برای شکارچیان دارای مجوز نیز ممنوع اعلام کرد و گفت: فروشندگان این پرندگان طبق تعرفه مصوب جریمه می‌شوند.

آهنگری موفقیت این طرح را نیازمند همکاری دستگاه‌های نظارتی با محیط زیست دانست و افزود: وجود منافع اقتصادی برای شکارچیان غیرمجاز به‌ویژه شکارچیانی که از روش دام کرس و دام هوایی استفاده می‌کنند سبب می‌شود تا اجرای طرح برخورد با آن‌ها با تنش‌های اجتماعی همراه شود که ما برای کاهش این تنش‌ها نیازمند همکاری دستگاه‌های نظارتی هستیم.

وی ادامه داد: با ابلاغ سیاست‌های حفاظت از محیط زیست از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی هماهنگی خوبی بین دستگاه‌های نظارتی و محیط زیست ایجاد شد که می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش شکار پرندگان زمستان‌گذران در مازندران باشد.

آهنگری گفت: طرح ضربتی برخورد با بازار خرید و فروش پرندگان زمستان‌گذران در یک دوره زمانی پنج ساله در مازندران به طور کامل اجرایی می‌شود.

استان مازندران همه ساله به‌ویژه در فصل پائیز و زمستان مامن میلیون‌ها قطعه پرنده از حدود یک صد گونه است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، سالانه بین 250 تا 300 هزار قطعه پرنده زمستان‌گذران و بومی در این استان توسط شکارچیان مجاز و غیرمجاز شکار و صید می‌شوند.

آمار شکارچیان دارای پروانه شکار در مازندران 20 هزار نفر است ولی برآوردهای غیررسمی نشان می‌دهد که دست کم یک صد هزار نفر به صورت تفننی یا تخصصی در طول سال در این استان انواع حیوانات و پرندگان را شکار می‌کنند.

استان مازندران 200 گونه پرنده بومی نیز دارد که آمار این پرندگان با وجود سرشماری‌های متعدد نامشخص است. 

کد خبر 314687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha