شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج آزمایش‌هایی جدید نشان می‌دهند کبوتر‌ها از توانایی عجیبی برای تشخیص نسوج سرطانی با دقتی بالای ۹۹ درصد برخوردارند، کشفی که می‌تواند به ابداع تکنیک‌های جدید‌تر تصویربرداری منجر شود.

کبوتر

براساس گزارش گاردين،‌ محققان دريافته‌اند كبوترها مي‌توانند با دقتي بيش از 99 درصد تفاوت ميان بافت‌هاي سالم و سرطاني را در عكس‌هاي راديولوژي و اسلايد‌هاي ميكروسكوپي تشخيص دهند.

محققان دانشگاه كاليفرنيا ديويس در سه آزمايش دريافتند كبوترها از توانايي يادگيري تشخيص شناسايي نسوج سالم و سرطاني در تصاوير راديولوژي برخوردارند. به گفته محققان اين سيستم بينايي پرندگان و انسان‌ها از ويژگي‌هاي مشتركي برخوردارند.

در اولين دور آزمايش، 114 تصوير راديولوژي از بافت سينه انسان با بزرگنمايي‌هاي مختلف و به صورت رنگي يا سياه‌‌ و سفيد در برابر ديد پرندگان قرار گرفت. در كنار هر تصوير كليدي آبي و زرد قرار داشت تا پرنده‌ها پس از تشخيص سالم بودن يا سرطاني بودن بافت‌ها به كليد نوك بزنند.

درصورتي كه كبوترها تصوير را به درستي انتخاب مي‌كردند،‌ به آنها پاداش داده مي‌شد و در صورتي كه تصوير نادرست را انتخاب مي‌كردند تصوير دوباره براي آنها به نمايش در مي‌آمد تا زماني كه تصوير را به درستي تشخيص دهند. به گفته محققان، كبوترها با كمي آموزش و تقويت مواد غذايي انتخابي مي‌توانند به خوبي انسان‌ها اسلايد‌هاي ديجيتالي شده و تصاوير ماموگرافي را به دو گروه سرطاني و سالم دسته‌بندي كنند.

پس از 15 روز آموزش ميزان دقت تشخيص اين پرنده‌ها از 50 درصد به 85 درصد رسيد. پس از آن مجموعه‌اي جديد از تصاوير به پرندگان نشان داده شد تا احتمال حفظ كردن تصاوير توسط پرندگان مورد بررسي قرار گيرد. با اين همه پرندگان باري ديگر توانستند تصاوير را به دقتي 85 تا 87 درصد به درستي دسته بندي كنند. محققان دقت كلي تشخيص كبوترها را در مجموع آزمايش‌ها 99 درصد تخمين زده‌اند.

در آزمايش سوم از چهار كبوتر جديد استفاده شد و پس از گذشت 14 روز دقت تشخيص اين پرندگان نيز از 50 درصد به 85 درصد رسيد. در آزمايش نهايي نيز چهار كبوتر ديگر تلاش كردند تا توده‌‌هاي سرطاني را در تصاوير ماموگرافي تشخيص دهند. اگرچه كبوترها توانستند توده‌هاي سرطاني را در تصاويري كه پيش از اين ديده بودند به درستي تشخيص دهند، دو كبوتر به دقت دسته‌بندي 80 درصدي و دو كبوتر به دقت تشخيص 60 درصدي دست يافتند. اما اين پرنده‌ها توانايي تشخيص توده‌ها در تصاوير جديد را نداشتند. دانشمندان مي‌گويند اين كار براي انسان‌ها نيز بسيار دشوار است. پيش از اين گروهي از راديولوژيست‌ها توانسته‌بودند تومورهاي موجود در همين تصاوير را با دقتي 80 درصدي تشخيص دهند.

نتايج اين آزمايش‌ها نشان مي‌دهند در آينده مي‌توان از كبوترها در كنار انسان‌ها براي ارزيابي تصاوير پزشكي استفاده كرد و در عين حال از توانايي آنها براي ايجاد تكنيك‌هاي جديد ارزيابي تصاوير استفاده كرد.

کد خبر 314538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha