همشهری آنلاین: ابررایانه تیانهه-۲ همچنان عنوان قدرتمند‌ترین ابررایانه جهان را حفظ کرده و نام چین را در لیست کشورهای دارنده سریع‌ترین ابررایانه‌ها در سرتاسر جهان در رتبه اول حفظ کرده‌است.

ابررایانه

براساس گزارش تايم، چين باري ديگر رتبه اول را در ميان كشورهاي دارنده ابررايانه در جهان به دست آورد. ابررايانه تيانهه 2 يا كهكشان راه شيري 2 در ليست 500 ابررايانه برتر جهان به عنوان قدرتمند‌ترين ماشين پردازشگر جهان معرفي شد. ليست برترين ابررايانه‌هاي جهان توسط محققان مراكز آكادميكي مانند لابراتورا ملي لارنس بركلي و دانشگاه تنسي تدوين مي‌شود.

اين ششمين دور پياپي است كه ابرارايانه چيني‌ها در اين ليست كه سالي دوبار منتشر مي‌شود،‌ رتبه اول را به دست آورده‌است. در اين ليست همچنين عنوان شده كه چين مالك 109 ابررايانه از 500 ابررايانه برتر جهان است، به بياني ديگر تعداد ابررايانه‌هاي چيني نسبت به 6 ماه گذشته سه برابر شده‌است.

آمريكا نيز در اين ليست 200 ابررايانه دارد كه به گفته متخصصان اين كمترين تعداد سيستم‌هاي نصب شده در آمريكا از سال 1993 تاكنون است. متخصصان دليل اين محدوديت را نمي‌دانند اما احتمال مي‌دهند خيزش رايانش ابري باعث شده تا نياز به مالكيت يك ابررايانه براي پردازش حجم زيادي از اطلاعات از بين برود.

آمريكا همچنان در تلاش است تا رتبه اول اين ليست را از آن خود سازد. شركت IBM در پاييز سال 2014 اعلام كرد قصد ساخت دو ابررايانه جديد با نام‌هاي ساميت و سيرا را براي وزارت نيروي آمريكا دارد كه قدرت آنها بسيار بيشتر از تيانهه 2 خواهد بود. با اين همه اين دو ابررايانه تا سال 2017 تكميل نخواهند‌شد.

باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا نيز در ماه جولاي سال 2015 دستوري براي ساخت قدرتمند‌ترين ابررايانه جهان را به عنوان بخشي از برنامه ابتكاري رايانش استراتژيك ملي امضا كرد. وزارت دفاع،‌برق و انجمن ملي علوم آمريكا در اين پروژه همكاري خواهند داشت.

براساس آنچه در ليست جديد برترين ابررايانه‌هاي جهان آمده‌است، شركت HP در ميان فروشندگان برتر ابررايانه‌ها در جهان مالك 156 ابررايانه است و پس از آن دو شركت Cray با 69 ابررايانه و IBM با 45 ابررايانه قرار گرفته‌اند.

سرعت پردازش تيانهه 2 33.68 پتافلاپ برآورد شده‌است. هر پتافلاب برابر است با يك كوادريليون (هزار تريليارد)محاسبه در هر ثانيه. پس از تيانهه 2 ابررايانه تيتان متعلق به لابراتوار اوك‌ريج با سرعتي برابر 17.59 پتافلاپ رتبه دوم را به دست آورده‌است و پس از آن ابررايانه‌هاي سكويا از آمريكا، K از ژاپن، ميرا و ترينيتي از آمريكا، پيزداينت از سوئد، هزل‌هن از آلمان، شاهين 2 از عربستان و استمپيد از آمريكا رتبه‌هاي سوم تا دهم را در ليست برترين ابررايانه‌هاي جهان به دست آورده‌اند.

کد خبر 314174

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha