همشهری آنلاین: استاد دانشگاه شاهد تهران با بیان این که خسارت به قایقرانی و تاسیسات، کشاورزی و اکوسیستم طبیعی از مضرات گیاه سنبل آبی است، گفت: اگر به موقع اقدام نکنیم، شاهد فاجعه‌ای دیگر در تالاب انزلی خواهیم بود.

سنبل آبی برای اکوسیستم طبیعی زیانبار است

به گزارش ایرنا، یوسف فیلی‌زاده عصر شنبه در جلسه بررسی راهکارهای کنترل و مقابله با گیاه مهاجم سنبل آبی در رشت، با اشاره به تاریخچه و خسارت‌های این نوع گیاه اظهار کرد: دریاچه ویکتوریا در کشورهای اوگاندا، تانزانیا و کنیا، نمونه‌ای از جاهایی است که این گیاه به اکوسیستم طبیعی خسارت وارده کرد و تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد مردم منطقه گذاشت.

این استاد دانشگاه بر ضرورت اتخاذ راهکارهایی اصولی برای مقابله با سنبل آبی تاکید کرد.

علیرضا میرزاجانی کارشناس پژوهشکده آبزی‌پروری نیز در این جلسه گفت: علاوه بر گیاهان کاراس و آزولا که به وفور در گیلان یافت می‌شوند، این گیاه یکی از صد گونه گیاهان خطرناک در جهان است که ریشه آن متعلق به آمریکای جنوبی است و عمدتاً از طریق حمل و نقل دریایی وارد حوزه آبی کشورها می‌شود.

وی ادامه داد: طبق بررسی به عمل آمده، این گیاه عامل پارازیتی در صید و صیادی است که در آمریکا سالانه حدود صد میلیون دلار، هزینه از بین بردن آن می‌شود.

میرزاجانی با بیان این که از سنبل آبی به عنوان گیاه تزئینی استفاده می‌شود، خاطر نشان کرد: در تالاب انزلی تصور اشتباهی درباره این گیاه وجود دارد و گمان می‌رود گیاهی مانند نیلوفر آبی است.

وی اظهار داشت: طی پروژه‌ای که به طور ماهانه روی پستانداران تالاب توسط پژوهشکده آبزی‌پروری صورت می‌گیرد، تا اواخر مرداد ماه امسال اثری از این گیاه نبود اما از اوایل شهریور ماه، ابتدا در منطقه سیاه کیشم مشاهده شد.

کارشناس پژوهشکده آبزی‌پروری با بیان این که این گیاه در طول یک هفته به واسطه نور خورشید و آب موجود دو برابر رشد می‌کند، تصریح کرد: سنبل آبی با برگ‌های به طول 20 سانتی‌متر و پهنای 15 سانتی‌متر، زیبایی فریبنده‌ای دارد که هم مشکلات زیست محیطی فراوانی را به وجود می‌آورد و هم باعث کندی عبور قایق‌ها می‌شود و استفاده از آن به عنوان گیاه تزئینی، سرطان‌زاست.

وی روش‌های مکانیکی مانند ماشین‌آلات ویژه جمع‌آوری، شیمیایی مانند علف‌کش و بیولوژیک مانند استفاده از حشرات را از روش‌های مقابله با این گیاه عنوان کرد.

تالاب انزلی با حدود 20 هزار هکتار وسعت زیستگاه 231 گونه گیاهی و 138 گونه جانوری و عامل اصلی مهار سیلاب‌های 11 رودخانه بالادست است.

همچنین منبع درآمد مهمی برای مردم بومی از محل شکار، صید ماهی، تولید صنایع دستی از گیاهان تالابی و محل بازدید و گردش حدود یک میلیون گردشگر در سال است.

مسعود باقرزاده کریمی معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست نیز پیش از این، با اشاره به این که 800 هکتار از سطح تالاب انزلی درگیر گیاه آزولاست، گفته بود که تهدید گیاه سنبل آبی خطرناک‌تر از آزولاست.

کد خبر 313861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha