مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی راد: با احداث کارخانه تصفیه شیرابه‌ در منطقه کهریزک، این روزها شاهد کاهش حجم شیرابه‌های ناشی از پسماند شهر تهران هستیم.

زباله

اقدامي كه شهرداري تهران به‌منظور افزايش كيفيت محيطي در طول سال‌هاي گذشته توجه وي‍ژه‌اي به آن داشته‌است.مديرعامل سازمان مديريت پسماند درخصوص كاهش 4هكتاري سطح حوضچه شيرابه كهريزك تا ابتداي سال94 گفت: با به كار‌گيري امكانات و برنامه‌ دقيق در كاهش شيرابه‌هاي پايتخت، موفق به كاهش توليد شيرابه جديد شده‌ايم به‌نحوي كه سطح حوضچه شيرابه‌ از 18هكتار به 14هكتار كاهش يافته است.

حسين جعفري با اشاره به كاهش يك سومي شيرابه كهريزك تا يك سال آينده نيز گفت: خشك كردن پسماند به‌عنوان روش جديدي براي از بين بردن پسماندها در دنيا محسوب مي‌شود. مراحل امحاي شيرابه؛ بازچرخاني، تبخير و تصفيه است. در روش‌هاي جديدتر زباله را خشك مي‌كنند كه اين طرح در دست اجراست.

طرح تفكيك زباله از مبدا و همچنين توجه به كاهش شيرابه‌هاي توليدي شهروندان تهراني و كاهش آن و همچنين استفاده از ظرفيت كارخانه تصفيه شيرابه‌ها به‌تدريج پايتخت كشور را در زمره پايتخت‌هاي پاك دنيا قرار خواهد داد.از سال 1338كه نخستين حوضچه شيرابه در اطراف كهريزك شكل گرفت، پايتخت همواره با مشكلات زيست‌محيطي گسترده‌اي در جنوب شهر روبه‌رو بود. تلاش مديريت شهري طي يك دهه گذشته علاوه بر افزايش ظرفيت خطوط پردازش و توليد انرژي از پسماند، باعث تصفيه شيرابه‌هاي جنوب شهر شده ‌است.

آلودگي‌هاي زيست‌محيطي از سال‌ها قبل نه‌تنها در كهريزك كه در مناطق انتهاي اتوبان شهيدبابايي و گودآبعلي به‌دليل تخليه پسماند به‌وجود آمده بود كه به‌تدريج با حذف دفع زباله در مناطق شرقي و شمال شرق تهران، عمده مشكلات ناشي از شيرابه‌ها در مناطق جنوبي تهران به‌وجود آمد.

  • روند كاهش شيرابه‌هاي جنوب تهران

در سال68به‌علت نشت شيرابه‌هاي گودآبعلي به رودخانه جاجرود و از بين رفتن ماهي‌هاي رودخانه، اين گود تعطيل شد و تنها محل تخليه نخاله‌هاي ساختماني شد. در سطح شهر و مناطق نيز گودهاي زباله تعطيل شد و تنها جايي كه براي زباله‌هاي شهري درنظرگرفته شد، كهريزك بود كه در آن زمان به گود كهريزك معروف شد اما در حال حاضر به مجتمع پردازش آرادكوه تغيير نام داده است.

مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران در ادامه با تأكيد بر عدم‌ورود شيرابه به حوضچه واقع در مجتمع پردازش و دفع آرادكوه گفت: در حال حاضر حوضچه شيرابه حدود 4هكتار در سطح و عمق كاهش داشته و براساس آمار شيرابه حوضچه واقع در كهريزك 40سانتي متر از سال92تاكنون نشست كرده است. تا يك سال آينده حجم حوضچه شيرابه به يك سوم خواهد رسيد. به گفته جعفري در اين رابطه آبگيري پسماند در مبدا توليد و آشنا كردن شهروندان با ضرورت انجام آن نيز تأثير بسياري در كاهش شيرابه در مقصد نهايي پسماند دارد.

  • روش كاهش روند توليد شيرابه‌ها

هم‌اكنون براساس آمار منتشر شده از سوي سازمان مديريت پسماند، بيشترين نوع پسماندي كه منجر به توليد شيرابه‌ها مي‌شود، پسماند به جا مانده از زباله‌هاي خانگي است. كاهش شيرابه‌هاي توليدي توسط شهروندان و خشك‌سازي زباله‌ها و سپس دفع‌آنها، به‌تدريج باعث كاهش روند توليد شيرابه‌ها مي‌شود. به‌طوري كه به گفته مديرعامل سازمان پسماند از سال 90ورودي حوضچه شيرابه‌ها كاملا بسته شده‌است.

جعفري با اشاره به اينكه كاهش شيرابه كهريزك با آخرين عكس‌هاي ماهواره‌اي كه در سال 94گرفته شده، مشهود است، گفت: دليل كم شدن شيرابه دفن غيرمستقيم است. اگر هم شيرابه‌اي وجود دارد، در مراكز به‌صورت بازچرخاني تبخير شده همانطور كه در تمام دنيا انجام مي‌شود.

ورودي‌هاي شيرابه به درياچه غربي و جنوبي كهريزك به‌طور كلي گرفته شده است و با عمليات‌هاي انجام شده شيرابه‌اي وجود نداشته كه وارد درياچه شود و از سال 90ورودي‌ها بسته شده است. وي با اشاره به اينكه در زمان‌هايي حتي يك ميليون ليتر شيرابه به حوضچه‌ها وارد مي‌شد، اذعان مي‌كند: براساس آخرين آمار 100تا 200هزار ليتر شيرابه در كهريزك وجود دارد.

شيرابه حاصل از سال‌هاي قبل به مراكز دفن پمپاژ شده كه باعث مي‌شود بخش زيادي تبخير شود كه به شيرابه پير و جوان معروف است. وي با بيان اينكه ما كار پيشگيري انجام داده و در چند سال گذشته پردازش، بازچرخاني و تصفيه شيرابه را در دستور كار قرار داده‌ايم، افزود: پيشگيري به سينك منازل، رستوران‌ها و ادارات بازمي‌گردد كه زباله‌تر را آبگيري كنند. بايد پسماند ‌تر و خشك را جداگانه در مخازن شيشه، پلاستيك و كاغذ ريخت. به‌عبارت ديگر بايد همه شهروندان براي كاهش شيرابه‌ها مديريت شهري را ياري دهند و به سمت تفكيك زباله از مبدا گام جدي‌تري برداريم. گرچه اين كار زمان بر است.

کد خبر 313790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha