سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: حزب حاکم میانمار پیروزی حزب مخالف دولت به رهبری آنگ‌سان سوچی را در اولین انتخابات ازاد این کشور تایید کرد.

aung-san-suu-ky

رئيس حزب حاكم در گفت‌و‌گو با رويترز گفت: ما باختيم.

بعد از مشخص شدنتيجه و پذيرش شكست از سوي دولت، طرفداران حزب ليگ ملي براي دموكراسي با پوشيدن و فروش تي‌شرت‌هاي قرمز كه تصوير آنگ‌سان سوچي، رهبر مخالفان بر آن نقش بسته بود در پايتخت به شادي پرداختند.

آنگ سان سوچي در اولين اظهار نظر بعد از انتخابات،گفت: حزب 50 تا 80 درصد از آرای 14 ایالت میانمار را از آن خود کرده است. با این حال تمامی این نتایج باید به تایید کمیسیون انتخابات برسد.

او در سال ۱۹۹۱ میلادی برنده این جایزه شد اما چون اجازه ترك برمه را نداشت همسر و دو فرزندش که شهروند بریتانیا بودند از سوی او جایزه صلح نوبل را دریافت کردند.

 در سال ۱۹۸۸ میلادی یعنی زمانی که او بریتانیا، همسر و فرزندانش را ترک کرد تا در شهر رانگون از مادرش مراقبت کند،فعالیت‌های سیاسی‌اش به‌طور جدی آغاز شد. او برای ادامه تحصیل در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا 28 سال در كشورش نبود. در زمان بازگشتش به ميانمار، نظامیان بر این کشور حاکم بودند. نظامیان از سال ۱۹۶۲ میلادی پس از سرکوب مردم،دیکتاتوری نظامی را برقرار کرده بودند.

آنگ سان سوچی حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» را تاسیس کرد.حزب او در انتخابات پارلمانی سال ۱۹۹۰ میلادی با اکثریت مطلق به پیروزی رسید. دیکتاتوری نظامی نتایج این انتخابات را نادیده گرفت و اقدام به حبس خانگی آنگ سان سوچی کرد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی ژنرال «تان شو»، رئیس شورای نظامی برمه که از سال ۱۹۶۲میلادی قدرت را در این کشور در دست داشت، برای اولین بار او را ملاقات کرد و یک سال بعد آنگ سان سوچی آزاد شد.

پس از آزادی، به او اجازه داده شد از آرامگاه پدرش بازدید کند. پدرش، «آنگ سان» که از قهرمانان استقلال ميانمار محسوب می‌شد، زمانی که دخترش دو سال داشت ترور شد.

آنگ سان سوچی در سال ۲۰۰۰ میلادی و برای دومین بار در حبس قرار گرفت و سرانجام با فشارهای سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۲ میلادی آزاد و سومین دوره محرومیت از آزادی او نیز يك‌سال بعد از آن از سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز شد.

در سال ۲۰۱۰ میلادی حزب ژنرال تین سین به پیروزی رسيد. این انتخابات توسط «لیگ ملی برای دموکراسی» و دیگر احزاب برمه تحریم شده بود. آنگ سان سوچی چند روز پس از این انتخابات آزاد شد. 

در سال ۲۰۱۱ میلادی دولت نظامی در کشور برمه منحل و دولتی نیمه‌نظامی به رهبری ژنرال تین سین بر سر کار آمد.

تين‌سين، ژنرال پيشين با فشار كشورهاي ديگر و سازمان‌هاي بين‌المللي برنامه اصلاحات در اين كشور را آغاز و تعداد زيادي از زندانيان سياسي را در دوره‌هاي مختلف آزاد كرد.اين برنامه‌ها به بهبود نسبي فشاي ميانمار كمك كرد تا جايي‌‌كه در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۲ میلادی حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» توانست ۴۳ کرسی از ۴۵ کرسی پارلمان را از آن خود کند و به این ترتیب آنگ سان سوچی به عنوان قانونگذار وارد برمه پارلمان شد.

آنگ سان سوچی

کد خبر 313295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha