همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان از پیدا شدن لاشه یک قطعه لاک پشت دریایی در سواحل بندرعباس خبر داد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط زيست، مجید وفادار گفت: در پی گزارش دوستداران محیط زیست در خصوص مرگ یک قطعه لاک پشت در ساحل شهرستان بندرعباس، کارشناسان این اداره کل به محل عزیمت کرده و نسبت به شناسایی گونه، بیومتری (زیست سنجی) و بررسی علت یا علل مرگ گونه مورد نظر اقدامات لازم در این خصوص را انجام دادند.

وی ادامه داد: پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد لاشه کشف شده از گونه پوزه عقابی (Eretmochelys imbericata) بوده که به دلیل فساد علت مرگ آن به درستی قابل تشخیص نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به این که متاسفانه به دلایل مختلف هراز گاهی شاهد پیدا شدن لاشه لاک پشت‌های دریایی و سایر آبزیان مانند دلفین در سواحل استان هستیم، گفت: لاشه کشف شده یک لاک‌پشت با طول لاک 103 سانتی‌متر، عرض 85 سانتی‌متر، طول سر 40 سانتی‌متر و طول بدن 153 سانتی‌متر است.

وفادار با اظهار این که وضعیت حفاظتی این گونه به شدت در معرض خطر انقراض است، تصریح کرد: این لاشه متعلق به یک لاک‌پشت با جنسیت نر بوده است.

این مقام مسئول بیان کرد: عوامل تهدید و انقراض لاک پشتان دریایی عبارتند از آلودگی نفتی (نفت وارد شده به دریا از طریق ایجاد مسمومیت حاد و مزمن عامل نابودی لاک پشتان دریایی)، فعالیت‌های صید و صیادی، زباله، ساخت و ساز در سواحل، صید بالغین، فاضلاب‌های شهری و شکارچیان طبیعی است.

اضافه می‌شود، لاک پشت پوزه‌ عقابی در مناطق مرکزی اقیانوس اطلس و مناطق بین این اقیانوس و اقیانوس هند پراکنش دارد و در مناطقی که تپه‌های دریایی و جزایر وجود دارند، بیشتر قابل رویت هستند.

جزایری مانند جزیره هرمز، هنگام، لارک، قشم، کیش، شیدور، فارور، ابوموسی و هندورابی از جمله مناطق مهم تخم‌گذاری این دو گونه در استان هرمزگان است.

کد خبر 313201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha