همشهری آنلاین: گزارش جدید سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) نشان می‌دهد می‌دهد، میانگین امید به زندگی در کشورهای ثروتمند عضو این سازمان نسبت به میانه دهه ۱۹۷۰ ده سال افزایش یافته است و کشورهای ژاپن،‌ سوئیس و اسپانیا از این لحاظ در راس‌ قرار دارند.

به گزارش ريلكس نيوز در این آخرین رده‌بندی که بر اساس آمار سال 2013 انجام شده است، آمریکا در میان این کشورها از لحاظ افزایش امید به زندگی نزدیک به ته جدول قرار می‌گیرد.

امید به زندگی به‌طور میانگین در میان زنان و مردان در آمریکا 78.8 سال بود و به‌ این‌ترتیب این کشور در میان 34 عضو OECD در رده 27 قرار می‌گیرد.

چهل سال پیش، آمریکایی‌ها نسبت به میانگین کشورهای OECD یک سال بیشتر امید به زندگی داشتند، اما در حال حاضر بر اساس این گزارش آنان فاصله زیادی با میانه امید به زندگی در این کشورها دارند.

در مقابل، آمریکا نسبت به سایر کشورها از لحاظ سرانه مخارج بهداشتی جلوتر است و 2.5 برابر میانگین این مخارج در کشورهای OECD - که شامل چند کشور جزء اقتصادهای در حال ظهور مانند مکزیک و ترکیه نیز می‌شوند- را صرف هزینه‌های بهداشتی می‌کند.

شاخص «امید به زندگی در هنگام تولد» مدت طول عمر شخصی را كه امروز متولد می‌شود، درصورتی‌که میزان‌های فعلی مرگ‌ومیر تداوم یابند، پيش‌بيني مي‌كند.

میانگین طول عمر در میان همه کشورهای OECD در سال 2013 معادل 80.5 سال بود که افزایشی بیش از 10 سال را نسبت به دهه 1970 نشان می‌دهد.

این بررسی نشان داد که همچنان فاصله‌ای میان امید به زندگی میان زنان، که طول عمر بیشتری دارند، و مردان وجود دارد، اما این فاصله از هفت سال به پنج سال کاهش یافته است.

ژاپن با میانگین امید به زندگی 83.4 سال به همراه سوئیس و اسپانیا در رأس نمودار امید به زندگی در سال 2013 قرار داشتند، و به دنبال آن‌ها کشورهای ایتالیا، فرانسه، استرالیا قرار داشتند.

در مقابلِ، در  ته فهرست این ۳۴  کشور از لحاظ امید به زندگی کشورهای اسلوواکی، مجارستان و در آخرین ردیف مکزیک قرار داشتند. میزان امید به زندگی در هنگام تولد در مکزیک نسبت به کشورهای در بالای فهرست ۹ سال کمتر بود.

بر اساس این گزارش، چندین عامل باعث پایین‌تر امید به زندگی در آمریکا نسبت به سایر کشورهای این سازمان بوده است، از جمله ضعیف بودن بخش بهداشت عمومی در آمریکا و نیز اینکه میلیون‌ها نفر از آمریکاییان بدون بیمه باقی مانده‌اند.

نابرابری شدید در میزان درآمدها، شیوع مصرف داروهای غیرمجاز به همراه چاقی، حوادث رانندگی و موارد قتل نیز میانگین امید به زندگی را در آمریکا را ‍پایین آورده‌اند.

هنگامی که سه عامل خطرساز عمده کاهش‌دهنده امید به زندگی، یعنی سیگار کشیدن، مصرف الکل و چاقی در نظر گرفته می‌شدند، آمریکا از لحاظ ضریب چاقی در رده آخر قرار می‌گرفت، اما از لحاظ مصرف دخانیات در میان سالم‌ترین کشورها بود.

اتریش، استونی، فرانسه و مجارستان از لحاظ دو عامل خطرساز سیگار و  الکل وضعیت بدی داشتند. مجارستان تنها کشوری بود که مردمانش از لحاظ هر سه عوامل خطرساز وضعیت بدی داشتند.

سوئد و نروژ تنها کشورها در میان این ۳۴ کشور بودند که از لحاظ هر سه عامل خطرساز وضعیت خوبی داشتند.

کد خبر 312846

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha