همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست گفت: ایجاد تشکل جهانی دانشجویان حامیان محیط زیست با حضور دانشجویان و فارغ‌التحصیلان جامعه المصطفی العالمیه و موضع‌گیری شفاف آنها در باب مباحث مختلف زیست محیطی می‌تواند بسیار تاثیرگذار و راهگشا باشد.

معصومه ابتکار

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار عصر دوشنبه در نشست مشترک با رییس و مدیران جامعه المصطفی العالمیه در قم افزود: امروز دنیا به خاطر مسائل آلودگی‌های زیست محیطی، هدر رفت مواد غذایی، آب و آلایندهای زیست محیطی در رنج است و جامعه المصطفی می‌تواند یک الگوی رفتاری صحیح از نحوه مواجهه با محیط زیست را ایجاد کند.

وی ادامه داد: ما اگر از معارف اسلامی به درستی بهره‌گیری کنیم می‌توانیم رفتار مردم را نسبت به محیط زیست تغییر و آنها را به اهمیت مسئله آگاه کنیم و باید همه به این باور برسند که محیط زیست و آب سالم حق مسلم آنهاست و خود آنها حافظ و مدافع محیط زیست شوند.

ابتکار یادآور شد: برای دولت یازدهم محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است، ما بیش‌تر وارد جنبه‌های کاربردی شدیم، متاسفانه در دوره‌هایی در این زمینه با یک وفقه‌ای مواجه بودیم که شرایط محیط زیست بحرانی شده بود.

وی گفت: بیش‌ترین رویکرد دولت در مقوله زیست محیطی، آموزش، فرهنگ‌سازی، فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه اسلام و محیط زیست است و از طرح‌های علمی، پژوهشی و آموزشی درمورد فقه محیط زیست نیز استقبال و حمایت می‌کنیم.

ابتکار یادآور شد: اقدام‌های جامعه المصطفی جای مباهات دارد و در دنیای امروز که تلاش عامدانه‌ای برای به حاشیه راندن و تضعیف معارف اسلامی در حال انجام است و سعی می‌کنند واقعیت‌ها را به شکل دیگری جلوه دهند، دانش‌آموختگان جامعه المصطفی می‌توانند سرمایه بزرگی برای اسلام و انقلاب برای مقابله با این هجمه‌ها باشند.

وی افزود: متاسفانه جهان امروز بیش‌تر درگیر خشونت، ترور و درگیری شده که این وضعیت منطقه خاورمیانه و غرب آسیا را نیز در برگرفته است و توجه به مسائل زیست محیطی بسیار کم شده است.

وی ادامه داد: ما در ارتباط با تحولات آب وهوایی و زیست محیطی، کنوانسیون‌های جهانی و معاهده‌های منطقه‌ای داریم تا در برابر معضل‌هایی که آینده بشر را تهدید می‌کند، بتوانند گام‌هایی بردارند.

وی گفت: امروز ماهیت مسائل زیست محیطی از موضوع‌های محلی خارج و فراگیر شده و ممکن است اقدام‌هایی در زمان حال انجام شود ولی در مکان یا زمان دیگر تاثیرخود را نشان دهد.

وی خاطر نشان کرد: امروز کشور ما نیز وارد عرصه صنعتی شده و ما هم در گرمایش زمین سهیم هستیم، قبلا پروتکل‌ها در محدوده کشورهای صنعتی بود و امروز شرایط کشورها تغییر کرد.

ابتکار خاطر نشان کرد: جهان در 17 محور مانند بهداشت، هوای سالم، محیط زیست و کشاورزی سالم برای آینده هدف‌گذاری و توافق کرده است و امروز محیط زیست از موضوع‌های مهم جهانی در کنار صلح و امنیت است به گونه‌ای که منشاء بسیاری از اختلاف‌ها، آب و مسائل محیط زیستی شده است.

ابتکار بیان داشت: ریشه‌ها و مبانی رویکرد افراد به اعتقادهای خود بازمی‌گردد، ما متاسفانه در عمل در ارتباط با محیط زیست مانند دیگران عمل کردیم و این مهم است که واقعیت معارف دینی و فقهی پیرامون محیط زیست مشخص و تبیین شود.

وی گفت: هر اندازه که ما روی فرهنگ دینی و محیط زیست سرمایه‌گذاری کنیم و در این زمینه تحقیق و پژوهش صورت گیرد بسیار تاثیرگذار خواهد بود و ما این کارها را نیز شروع کردیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در سفر به شهر مقدس قم در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در فرهنگ‌سازی و مطالبه‌گری اقتصاد مقاومتی سخنرانی کرد.

سخنرانی و شرکت در همایش جنبش دانشجویی در دانشگاه صنعتی قم، بازدید از مرکز موضوع شناسی فقهی و موزه فقه و زندگی، شرکت در جلسه شورای مدیریت بحران استان قم و دیدار با مسئولان قضایی و قضات استان از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه ابتکار به قم بود.

کد خبر 312508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha