اطلاعات دستگاه‌های اجرایی اگر دراختیار مردم و رسانه‌ها قرار گیرد، سدی مقاوم می‌شود در برابر رانت‌ها و ویژه‌خواری‌ها. قانونی که اجرایی شدن آن، همکاری همه را می‌طلبد.

information access

در همين خصوص حسين انتظامي دبير كميسيون قانون دسترسي آزاد به اطلاعات، در نشست خبري كه روز گذشته در محل نمايشگاه مطبوعات برگزار شد، گفت: قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات سال۸۸ تصويب شده است اما اجراي آن تا امسال متوقف بوده است. وي با اشاره به آيين‌نامه‌هاي اجراي اين قانون گفت: امسال دولت 3 آيين‌نامه تصويب كرد و اجرايي شدن آن را در دستور كار قرار داد. انتظامي تأكيد كرد همه ما و دستگاه‌هاي مختلف بايد كمك كنيم تا اطلاعات خود را براساس اين قانون در سايت‌ها و پايگاه‌هاي خود به‌روزرساني كنيم.

اشاره انتظامي از تصويب 3آيين‌نامه قانون دسترسي آزاد به اطلاعات، به آيين‌نامه‌هاي ماده8، 18 و آيين‌نامه كلي قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات است.ماده 8 قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات تأكيد دارد مؤسسه عمومي يا خصوصي بايد به درخواست دسترسي به اطلاعات در سريع‌ترين زمان ممكن پاسخ دهد و در هر صورت مدت زمان پاسخ نمي‌تواند حداكثر بيش از 10روز از زمان دريافت درخواست باشد.

  • حمايت وزيران

علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي شامگاه جمعه، هشتم آبان‌ماه1394، در حاشيه پنجمين نمايشگاه راه و شهرسازي و صنايع وابسته با اشاره به لزوم اجراي قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات، بار ديگر بر ضرورت دسترسي آزاد شهروندان به اطلاعات مورد نياز تأكيد كرده بود. اظهارات جنتي و انتظامي به‌عنوان متوليان اجراي اين قانون مي‌تواند نويدبخش اجراي هرچه زودتر اين قانون در تمام دستگاه‌هاي اجرايي باشد.

اعضاي ديگر دولت نيز از اجراي اين قانون استقبال مي‌كنند و اجراي آن را به نفع همه مردم مي‌دانند. عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي كه وزارتخانه‌اش در اجراي اين قانون پيشرو است، نخستين گام مبارزه با فساد را شفافيت اطلاعات دانست و خاطرنشان كرد: تلاش مي‌كنيم تا تمام اطلاعات را در اختيار تمام مردم ايران بگذاريم. وي كه در پنجمين نمايشگاه راه و شهرسازي و صنايع وابسته سخن مي‌گفت:از راه‌اندازي سايت خدماتي «شهراه» در همين خصوص خبر داد.

پيش از اين نيز دولت يازدهم خود را متعهد به رعايت حقوق شهروندان براي دسترسي آزاد به اطلاعات اعلام كرده بود. در بند 11منشور اخلاقي دولت روحاني، رئيس دولت متعهد شده است: «حق مردم در دسترسي به اطلاعات را پاس دارم، شفافيت اطلاعاتي را مبناي عمل قرار دهم، در ارائه اطلاعات به آنان و تعامل با رسانه‌ها فعالانه و با رويكرد مثبت عمل كنم و در اين مسير با نظام اطلاع‌رساني دولت هماهنگ عمل كنم.»

  • گام نهايي

به‌نظر مي‌رسد گام نهايي براي اجراي فراگير اين قانون، طراحي «فرم درخواست اطلاعات» است كه پيش از اين نيز انتظامي معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي وعده آن را داده بود. به موجب ماده يك آيين‌نامه اجرايي ماده 8 همين قانون «هرفرد حقيقي و حقوقي مي‌تواند درخواست خود را در فرم پيش‌بيني شده از دستگاه‌هاي اجرايي انجام دهد».تصويب آيين‌نامه اجرايي اين قانون از سوي دولت يازدهم و ابلاغ آن به نهادها و سازمان‌هاي دولتي همچنين تأكيدات اخير اعضاي هيأت دولت درخصوص اجراي اين قانون، خود شروع مسير به‌رسميت رساندن حق شهروندان براي دسترسي آزاد به اطلاعات است. حقي كه با بي‌توجهي و غفلت دولت قبل، از شهروندان ايراني گرفته شده بود.

کد خبر 312442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha