دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ویکی‌پدیا به عنوان بزرگترین دانشنامه آزاد آنلاین در فضای مجازی اکنون دارای بیش از پنج میلیون مطلب به زبان انگلیسی است، حجمی که کمتر از پنج درصد از کل دانش انسان را پوشش می‌دهد.

ویکی پدیا

براساس گزارش تلگراف،‌ وب‌سايت ويكي‌پديا روز گذشته اعلام كرد با انتشار مقاله‌اي درباره نوعي درختچه بومي در شرق استراليا به نام پرسونيا ترميناليس توانسته ركورد پنج ميليون مطلب را ثبت كند.

اين وب‌سايت طي 14 سال نزديك به سه ميليارد واژه، 18 ميليون مرجع و 30 ترابايت اطلاعات را جمع‌آوري كرده‌است، اين حجم با 510 هزار ساعت فايل صوتي 128 كيلوبايت بر ثانيه برابري مي‌كند. در سرعت 300 واژه بر دقيقه، خواندن بدون توقف كل اطلاعات ويكي‌پديا بيش از 19 سال زمان نياز خواهد‌داشت.

با اين‌همه اطلاعاتي كه در اين دانشنامه روي هم انباشته شده‌اند،‌ حتي به حجم كل اطلاعات دانش بشر نزديك هم نشده‌است. براي پوشش دادن كل دانش بشر به صورت تخميني به بيش از 104 ميليون مطلب نياز خواهد‌بود. 

اين تخمين بخش‌هاي بزرگي از دانش بشر را ناديده گرفته‌است. براي مثال براي پوشش دادن كل علوم جهان 44.7 ميليون مطلب درنظر گرفته شده‌است اما درصورتي كه فيزيك و هواشناسي از كل علوم جهان حذف شوند. همچنين بيشتر مطالب موجود در ويكي‌پديا حاوي اطلاعات ابتدايي هستند، بيشتر اين مطالب با جانبداري نسبت به جوامع غربي نوشته شده‌اند و هنوز خرد مقاله هستند.

براي مثال تنها پوشش دادن كل دانشي كه توسط اخترشناسي توليد شده‌است براساس تخمين‌ها به 25 ميليون مطالب ويكيپديايي نياز خواهد‌داشت، با درنظر گرفتن اين موضوع كه اطلاعات اين دانش در لحظه افزايش پيدا مي‌كند.

به گفته انجمن ويكي‌پديا هنوز در پوشش دادن موضوعات مهم در جهان خلاءهاي بزرگي در اين دانشنامه وجود دارد و بسياري از مقاله‌ها،‌حتي مقاله‌هايي كه از موضوعات حياتي برخوردارند، هنوز از كيفيت مطلوبي برخوردار نيستند.

با اين‌همه توليد پنج ميليون مطلب توانسته ويكي‌پديا را به بزرگترين دانشنامه تمام دوران‌ها تبديل كند. تا پيش از اين، ركورد بزرگترين دانشنامه به نام دانشنامه يونگل متعلق به سال 1408 ثبت شده‌بود.

ويكي‌پديا در سال 2006 يعني پنج سال پس از آغاز به فعاليتش توانست ركورد يك ميليون مقاله انگليسي را ثبت كند و از آن زمان به بعد به افزودن مقاله‌هايش در سرعتي ثابت ادامه داد. 

کد خبر 312378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha