همشهری آنلاین: مدیر کل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو برنامه‌های این اداره برای کاهش نمک در فراورده‌های غذایی را تشریح کرد.

کاهش محسوس نمک در فرمولاسیون نان و پنیر

به گزارش ايسنا، دکتر هدایت حسینی با اشاره به اینکه از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان غذا و دارو کاهش مصرف نمک در مواد غذایی است، تصریح کرد: 207 پروانه بهداشتی ساخت برای تولید نمک توسط این اداره کل صادر شده است که 49 واحد تولید کننده نمک خوراکی در کشور مشغول فعالیت در این حوزه هستند.

حسینی همچنین با بیان اینکه میزان تولید نمک خوراکی کشور در سال 700 هزار تن است، اضافه کرد: 55 درصد این مقدار در سبد خانوار و از طریق نمک سفره و مواد غذایی خانگی دریافت می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های سازمان غذا و دارو در راستای کاهش مصرف نمک در کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: براساس مصوبات سازمان میزان فرمولاسیون نمک در محصولات و تولیدات صنعتی کاهش یافته است.

حسینی با اشاره به اینکه بیشترین میزان دریافت نمک از طریق محصولات غذایی نان و پنیر است، از کاهش این ماده در فرمولاسیون نان و پنیر به ترتیب از چهار به سه و از دو به 1.8درصد خبر داد و افزود: کیفیت نمک مورد استفاده و یددار بودن آن نیز مسئله مهم دیگری است که در دستور کار قرار دارد و کاهش مصرف آن تا حدود پنج گرم در روز در دست اقدام است.

حسینی درباره پایش مستمر نمک، بازنگری در حد مجاز آن در نان و همچنین الزام استفاده از نمک تصفیه شده توسط نانوایی‌ها سخن گفت و ابراز امیدواری کرد: از ابتدای دی ماه سال جاری ماه میزان حد مجاز نمک در نان به 1.6 درصد کاهش یابد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی درخاتمه با برشمردن حد مجاز8 درصدی نمک در دوغ و 1.5 درصدی در رب یادآور شد: واحدهای نانوایی که نمک کمتری در این فراورده اساسی سفره‌های ایرانی استفاده کنند به نحو شایسته‌ای مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

کد خبر 312323

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha