یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

نویسنده: تیم لاسون*| ترجمه مهدی تهرانی: بیش از ۲ دهه است که دیگر سبک و سیاق قدیمی مربوط به تبلیغات فیلم‌ها کارایی کمتری دارد و حالا دیگر این مهم خود به شاخه‌ای حرفه‌ای و تخصصی درآمده است.

انیمیشن

سابق بر این پخش تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی و سینمایی نقطه اوج تبلیغات اینچنینی به شمار می‌آمد، اما این روند دیگر پیش‌پاافتاده‌ترین جلوه‌گری می‌کند.    

سینمای انیمیشن و نسل جدید دنیای فانتزی به خوبی از تبلیغات جدید استفاده کرده است و مهم‌ترین آنها تور تبلیغاتی فیلم‌هاست. برنامه‌ای از قبل طراحی شده که در مورد تبلیغات سینمای انیمیشن حتی بهتر از فیلم‌های سینمایی جواب داده است. به این مبنا که قبل از اکران سینمای کارتون عوامل سازنده به همراه بازیگران (که در اینجا صداپیشه‌ها هستند)‌ سفرهای کوتاه یا بعضا دور و درازی را آغاز می‌کنند و به صورت چهره به چهره با مخاطبان پرشمار فیلم کارتونی را به نمایش می‌گذارند که البته این کار تمامی اثر نیست و بسته به نوع تور یک کپی 20 تا 30 دقیقه پخش می‌گردد. جدای از این شرکت در جشنواره‌های دوره‌ای و فستیوال‌های گوناگون مدت‌ها قبل از اکران فیلم سینمایی انیمیشن به گونه‌ای طراحی می‌گردد که مخاطبان شیفته قهرمانان جدید می‌شوند که قرار است تا چند روز دیگر به صورت رسمی و در اکران سراسری داستان و قصه جذابشان را برای علاقه‌مندان و مخاطبانشان به نمایش بگذارند.

این روند ابتدا برای داستان اسباب‌بازی (قسمت اول)‌ به اجرا درآمد و بسیار هم گل کرد و ادامه آن باعث شد این گونه تورها به یکی از اصلی‌ترین امور تبلیغاتی کارتون‌ها تبدیل شود. همچنین شرکت موثر در جشنواره‌ها و بویژه در بخش‌های بازاریابی یا «بازار فیلم‌» فستیوال‌ها و صرفا به قصد اطلاع‌رسانی، یکی از جدی‌ترین اقدامات است.

به هر حال نسل جدید سینمای انیمیشن در بخش‌های گوناگون مجبور به ابداع و ارائه چیزهای تازه است و شرکت‌ فعال در بخش‌های «بازار فیلم» در درجه اول به خاطر اطلاع‌رسانی منسجم و بعدا به میل انفجار اطلاعات و اخبار از کارتون مربوطه است. تصور کنید در جشنواره‌ کن و در طی برگزاری این معتبرترین فستیوال فیلم جهانی با حضور عوامل یک کارتون چقدر می‌تواند در کانون توجهات باشد. چرا که از سرتاسر جهان نمایندگان مطبوعات و رسانه‌ها در آنجا حضور دارند و یک نمایش داغ و حرفه‌ای چقدر می‌تواند به افزایش مخاطبان مساعدت کند که عمده این نمایش‌های داغ همانا حضور صداپیشه‌ها و عوامل فیلم و همچنین پخش تراکت‌ها و لوازم جانبی است. روندی که برای فیلم‌های دنباله‌دار حتی جذاب‌تر هم به نتیجه رسیده است.

تبلیغات هدفمند «اینترنتی» نیز یکی از روش‌های نوین روی معرفی محصول کارتونی جدید و در نهایت موفقیت این «نسل جدیدی‌ها» است که این مهم برای شرکت و دنباله‌اش آنچنان موثر و سود‌آور عمل کرد که کمپانی‌ها به صرافت افتادند برای انیمیشن‌های موفق خود حتما دنباله‌سازی و تبلیغ فراگیر اینترنتی را در دستور کار قرار دهند.

در این حضورها بازیگران (صداپیشه)‌ حضورهای جذابی دارند. به‌هرحال آنچه مخاطب روی پرده می‌بیند دوستان قهرمان‌های فانتزی است ولی صداپیشه که غایب است برای چهره‌ شدن همواره با استقبال روبه‌رو می‌شود.

این‌گونه است که حتی مصاحبه‌ای کوتاه از این افراد در فستیوال‌ها برای پرستیژکار و هم‌چنین جلب توجه مخاطبان بسیار مهم و حیاتی است. حال اگر این صداپیشه‌ها؛ بازیگران محبوبی هم باشند که دیگر این استقبال عمدتا باموفقیت‌های چشمگیر همراه است. نکته مهم اینجاست که در بسیاری از کارتون‌ها و در اخبار پیش تولید آنها نام صداپیشه‌ها عنوان نمی‌گردد و پس از حضور یک فیلم کارتون در جشنواره و آشکار شدن هویت صداپیشه‌ها و برطرف شدن شک و تردیدها؛ همگان می‌خواهند صدای قهرمان فانتزی را بشنوند و خودش را از نزدیک مشاهده کنند که همه اینها باعث می‌شود که در کل تورهای تبلیغاتی برای معرفی فیلم‌های انیمیشن عمدتا با موفقیت همراه باشد.

Tim Lawson:The Magic Behind the Voices/2004 *

کد خبر 312290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha