شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نسخه پنجم موتور جستجوگر بومی پارسی جو روز شنبه با حضوروزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی فضای مجازی، معاونان وزیرارتباطات وجمعی از دست اندرکاران این جویشگر در پژوهشگاه این وزارتخانه رونمایی شد.

parsijoo

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، مدیر پروژه ملی موتور جستجوگر پارسی جو با اشاره به اینکه نسخه اول این پارسی جو در سال 79 با توانمندی یک میلیون جستجو در وب ایجاد شده است، گفت: پس ازهفت سال تلاش نسخه پنجم این جویشگر آبان ماه امسال آماده و توانستیم بیش از یک میلیارد صفحه را پوشش دهیم.

علی محمد زارع بیدکی با اشاره به اینکه ایران پنجمین بازدیدکننده موتور جستجوگر گوگل است ، گفت: ایرانی ها روزانه بیش از 100 میلیون پرس وجو به موتور جستجوگر گوگل ارسال می کنند.

وی شناخت زبان و فرهنگ بومی، ارائه سرویس بومی متناسب نیاز جامعه و دولت الکترونیک و اینترانت داخلی را از مهمترین مزیت های موتور های جستجو گر بومی برشمرد.

وی بر لزوم تجاری سازی موتور جستجوگر پارسی جو تاکید کرد و گفت: این موتور با 15 سرویس متنوع درصدد ارائه خدمات مطلوب به کاربران فارسی زبان می باشد.
زارع بیدکی اضافه شدن سرویس اندروید خبر (خبرجو)، سرویس مکان محور (کافه کجا)، آسان ترین سرویس دانلود کشور، سرویس بازار، سرویس جامع آب و هوا و همچنین تغییرات ظاهری این جویشگر ملی را از جمله ویژگی های نسخه پنجم جستجوگر پارسی جو است.

وی افزود: سرویس مکان محور (کافه کجا) امکان ثبت، بررسی و پیشنهاد مکان های تجاری و تفریحی را برای کاربران فراهم می کند به طوری که افراد با بررسی نظرات و تجربیات سایر کاربران در استفاده از محصولات و خدمات صاحبان مشاغل قادر خواهند بود انتخاب های بهتری داشته باشند.

وی بیان کرد: کاربران این جویشگر با استفاده از سرویس های دانلود و بازار، قادر خواهند بود تا موارد مورد نظر خود را در اغلب سایت های معتبر و یا فروشگاه آنلاین ایرانی جستجو و مشاهده کنند.

مدیر پروژه موتور جستجوگر پارسی جو ، 29 درصد از کاربران این جویشگر را در 6 ماه اول امسال تهرانی اعلام کرد و گفت: تبریز با 11، مشهد 10 و شیراز و یزد با 9 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.
زارع بیدکی افزود: در این مدت 74 درصد کاربران از طریق سیستم عامل ویندوز به این جویشگر دسترسی پیدا کرده اند و اندروید و ios در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

وی به مرورگرهای استفاده شده برای دسترسی به این جویشگر نیز اشاره کرد و گفت: حدود نیمی از کاربران با مرورگر فایرفاکس، 23 درصد کاربران با کروم و 20 درصد کاربران هم با اینترنت اکسپلورر تواستند از خدمات این جویشگر بومی در 6 ماهه اول امسال استفاده کنند.

کد خبر 312156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha