همشهری‌آنلاین: فرودگاه آبادان از اولین فرودگاه های کشور است که در سال ۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران ابه خاطر وجود پالایشگاه نفت آبادان در این شهر ساخته شد.

این فرودگاه در حال حاضر فرودگاه بین‌المللی آیت‌لله جمی آبادان نام دارد.

با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر فرودگاه نیز توسعه پیدا کرد تا جایی‌که نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال ۱۳۲۸ آغاز شد.

فرودگاه آبادان به عنوان فرودگاه کمکی و جایگزین ِ (Alternate) فرودگاه مهرآباد برای پروازهای خارجی بود و هرگاه به دلایلی جوی و سایر عوامل، پروازی امکان فرود در فرودگاه مهرآباد نداشت از فرودگاه آبادان برای فرود استفاده می کرد.

در سال ۱۳۴۶ فرودگاه اصلی و فعلی آبادان در استان خوزستان در مساحتی حدود ۶۶/۳۷۲ ساخته و سه سال بعد از سوی شرکت ملی نفت به سازمان هواپیمایی واگذار شد.

طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت این فرودگاه، فرودگاه آبادان زمانی به دلیل قرا گرفتن در دالان هوایی بین‌المللی تنها فرودگاه ترانزیتی، کترینگ و سوختگیری مسیر خاورمیانه و اروپا بود که در شهریور ماه ۱۳۵۹ با آغاز جنگ تحمیلی پروازهای مسافربری متوقف و پس از پایان جنگ تحمیلی در سال ۱۳۷۰ اولین پرواز مسافربری به مقصد تهران - آبادان - تهران توسط شرکت‌های هواپیمائی ساها برقرار شد.

رستوران، پارکینگ، شعبه بانک، سیستم حمل و نقل عمومی و فروشگاه‌های مختلف از جمله امکانات و بخش‌های مختلف این فرودگاه است.

 کد یاتا این فرودگاه ABD است.

این فرودگاه در ضلع شرقی شهر آبادان در موقعیت جغرافیایی ۴۸ درجه و ۱۳ دقیقه و ۴۲ ثانیه طول شرقی و ۳۰ درجه و ۲۲ دقیقه و ۱۶ ثانیه عرض شمالی واقع شده که از شرق و جنوب به شهر آبادان، از شمال به خرمشهر و از غرب به رودخانه اروند و مرز عراق منتهی می‌شود.

کد خبر 311954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha