همشهری آنلاین: راه‌اندازی فاز اول نیروگاه متمرکز خورشیدی از ماه آینده در مغرب آغاز خواهد شد و این کشور را به اصلی‌ترین تامین‌کننده انرژی خورشیدی در جهان تبدیل خواهد‌ کرد.

براساس گزارش ساينس الرت، پروژه خورشيدي نور در خارج از شهر كويري ورزازات دردست ساخت است و مي‌تواند تا سال 2020 و پس از تكميل هر چهار فازش تقريبا نيمي از انرژي مورد نياز مغرب را تامين كند. اين نيروگاه همچنين داراي سيستم‌هاي انرژي بادي و آبي است،‌اما نكته جالب‌تر درباره آن اين است كه حتي پس از تاريكي هوا نيز مي‌تواند انرژي تجديد‌پذير توليد كند.

نيروگاه متمركز خورشيدي به حجم زيادي از آينه‌ها مجهز است تا با كمك آنها نور خورشيد را به نقطه‌اي كوچك متمركز ساخزند. حرارت ايجاد شده در اين فرايند منجر به گرم شدن محلولي مي‌شود كه  با تركيب آن با آب مي‌توان پس از تاريكي هوا بخار ايجاد كرده و توربين‌هاي بخار را به حركت درآورد.

فاز اول اين نيروگاه كه در ماه آينده افتتاح خواهد شد توان توليدي برابر 160 مگاوات داشته و فناوري كه در آن گنجانده شده مي‌تواند انرژي خورشيدي را تا 3 ساعت پس از غروب خورشيد ذخيره سازد. دو فاز بعدي در سال 2017 تكميل شده و كل پروژه در سال 2020 به سرانجام خواهد رسيد،‌در آن زمان خروجي نيروگاه به 580 مگاوات،‌انرژي براي تامين انرژي مورد نياز يك ميليون خانه، خواهد رسيد و در كنار منابع آبي و بادي مي‌تواند نيمي از انرژي مورد نياز مراكش را تامين كند.

 ساخت اين نيروگاه 9 ميليارد دلار هزينه در بر داشته‌است و مساحتي بيش از 2500 هكتار داشته و 500 هزار آينه هلالي شكل در قالب 800 رديف در اين نيروگاه نصب شده‌اند.  ارتفاع هريك از اين آينه‌ها 12 متر بوده و مي‌توانند به صورت خودكار مسير حركت خورشيد را دنبال كنند. نور متمركز شده خورشيد مي‌تواند محلول ويژه كه تركيبي از روغن حرارتي است را تا دماي 393 درجه سلسيوس گرم كند،‌اين محلول سپس به درون مخزني مملو از شن انتقال داده مي‌شود كه مي‌تواند انرژي حرارتي را براي سه ساعت ذخيره سازد.

کد خبر 311737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha