همشهری آنلاین: بررسی‌های باستان‌شناختی فشرده در حوضه شمالی و شمال غربی رودخانه سیروان موجب شناسایی ۸ اثر تاریخی از جمله قلعه سلین،گورستان اسلامی قلعه سلین و.... شد.

Monument

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حنان بحرانی‌پور سرپرست هیات کاوش این منطقه گفت: در محدوده مورد مطالعه آب سیروان از دو شاخه تشکیل شده که در شمال و شمال غربی از دامنه‌ ارتفاعات کوسالان گذشته و در شمال شرق و جنوب از دامنه‌ ارتفاعات شاهو عبور می‌کند. این دو شاخه پس از پیوستن به هم با عنوان آب سیروان جریان پیدا می‌کنند.

وی افزود: در نتیجه بررسی‌های باستان‌شناختی به صورت فشرده در حوضه‌ی آبگیر سد داریان و در محدوده‌ مذکور، تعداد هشت اثر شامل قلعه سلین، گورستان اسلامی قلعه سلین، تپه پاسگاه، گورستان روستای نوین،محوطه ده کهن عباس‌آباد، پل قدیمی عباس‌آباد، گورستان وشکه دشت شناسایی شد.

بحرانی‌پور تصریح کرد: محوطه مورد کاوش ده کهن عباس‌آباد و گورستان خشکه رود می‌باشد. محوطه‌ ده‌ کهنه واقع بر سطح پشته‌ای طبیعی با بستر صخره‌ای در شیب دامنه‌ جنوبی ارتفاعات کوسالان قرار دارد و در حال حاضر در سطح محوطه بقایا و آثار معماری خُشکه‌چین از سنگ لاشه و قلوه سنگ قابل مشاهده است.

به گفته وی در نتیجه‌ کاوش محوطه‌ ده کهنه و با توجه به مطالعات ساختاری و معماری خشکه‌چین، این محوطه به عنوان کمپ یا استقرارگاه موقت در مدت زمان محدود، مورد استفاده بوده است.

او در ادامه گفت: از دیگر محوطه‌های کاوش، می‌توان به گورستان تاریخی وشکه دشت اشاره کرد که بر روی شیب دامنه‌ شمالی ارتفاعات شاهو و در جانب جنوبی رودخانه‌ سیروان قرارگرفته است. در مجموع دو ترانشه در ابعاد 10×10 متر در شیب شمالی گورستان و در برش دیواره‌ جنوبی جاده‌ منتهی به روستای اسپه‌ریز مورد کاوش قرار گرفت.

بحرانی‌پور تصریح کرد: در مجموع در نتیجه‌ کاوش گورستان وشکه دشت، تعداد 16 گور مورد شناسایی قرار گرفت که از این تعداد، پنج گور به طور موردی کاوش و پس از انجام مراحل نمونه‌برداری توسط متخصص انسان‌شناس، تمامی قطعات اسکلت هر گور پس از انجام مراحل مستند‌نگاری، جمع‌آوری و برای مطالعات تکمیلی به آزمایشگاه منتقل شد.

کد خبر 311557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha