مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

بیستمین برنامه پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳تا ۶سال در یک هزار و ۵۰۰پایگاه دائمی و ۳۰هزار پایگاه غیردائمی بهزیستی در سراسر کشور آغاز شد.

 آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان

 اين طرح به‌مدت2 ‌ماه در پايگاه‌هاي غيردائمي ادامه دارد؛ هزينه غربالگري تنبلي چشم در مراكز دولتي هزار و 500تا 2 هزار تومان و در مراكز غيردولتي از 2 هزار تا 5 هزار تومان است.در اختلال تنبلي چشم به‌دليل آنكه اختلاف نمره 2 چشم با يكديگر تفاوت قابل توجهي دارد، چشم ضعيف‎‎تر قادر به دريافت تصاوير واضحي از اشيا نيست و چشمي كه ديد ضعيفي دارد، دچار تنبلي ‌مي‎شود.

در اين حالت چشم تنبل كه در اكثر موارد ظاهري طبيعي دارد، ممكن است، انحراف پيدا كند كه البته با تشخيص بموقع، اين عارضه را با تجويز عينك و بستن چشم سالم با احتمال موفقيت بالا مي‌توان برطرف كرد.

رئيس سازمان بهزيستي در مراسم نمادين آغاز بيستمين طرح پيشگيري از تنبلي چشم در يك مهدكودك تهران گفت: به اذعان سازمان جهاني بهداشت، ايران بين كشورهاي منطقه مديترانه شرقي در اجراي طرح پيشگيري از تنبلي چشم بسيار موفق عمل كرده است.

وي يادآور شد: تنبلي چشم ديد را كاهش داده و پيشرفت آن منجر به كم‌بينايي و حتي نابينايي مي‌شود و در يادگيري و تمركز كودكان تأثيرات سوء داشته و فرد را در معرض حوادث قرار مي‌دهد.

محسني بندپي اضافه كرد: طي 20سال گذشته، 27ميليون كودك مورد معاينه چشم قرار گرفته‌اند و البته در اين آمار، هر كودك 3 بار مورد معاينه قرار گرفته و در آمار لحاظ شده است.

رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: 75درصد جمعيت كودكان 3 تا 6سال كشور تحت پوشش طرح غربالگري تنبلي چشم قرار دارند كه ‌دليل تحت پوشش نبودن درصدي از كودكان به‌خاطر اين است كه برخي كودكان در مناطق دور افتاده در سن 3 تا 6سالگي آموزش نمي‌بينند و بايد تدابيري اتخاذ شود كه در مناطق محروم با كمك خانه‌هاي بهداشت اين طرح عموميت پيدا كند.

محسني بندپي افزود: اگر كودكي نياز به عينك، عمل جراحي و ويزيت مكرر در اجراي اين طرح داشته باشد اما از بضاعت مالي ‌ برخوردار نباشد، بهزيستي به او كمك مي‌كند.

وي با اشاره به واقعيت تلخ وجود بازماندگان از تحصيل در برخي استان‌هاي كشور تصريح كرد: در اين استان‌ها نمي‌توان به موقع تنبلي چشم را تشخيص داد بنابراين استان‌هاي كم برخوردار بايد در اولويت اين طرح قرار گيرند.

رئيس سازمان بهزيستي يادآور شد: 230دستگاه پرتابل براي تشخيص تنبلي چشم براي‌كودكان با سن بسيار كم وجود دارد.وي خاطرنشان كرد: از 3 ميليون كودكي كه در سال گذشته مورد معاينه طرح غربالگري تنبلي چشم قرار گرفتند، 2 ميليون و 26هزار و 85نفر در مناطق شهري و يك ميليون و 30هزار و 814نفر در مناطق روستايي بوده‌اند.

محسني‌بندپي گفت: طرح غربالگري پيشگيري از تنبلي چشم در جمعيت شهري در استان تهران و در جمعيت روستايي در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، خراسان رضوي و خوزستان بيشترين پوشش را داشته است.

وي يادآور شد: در بودجه 95پيش‌بيني كرده‌ايم كه اختلالات روحي و رواني و اختلالات اسكلتي را در برنامه غربالگري داشته باشيم تا با تشخيص بموقع و پيشگيري، هزينه‌هاي بيماري را كاهش دهيم.

  • شيوع تنبلي چشم در كشور 3درصد است

مدير برنامه ملي پيشگيري از نابينايي و سلامت چشم وزارت بهداشت هم گفت: تنبلي چشم يا «آمبليوپي» زماني رخ مي‎دهد كه چشم در دوران كودكي تجربه بينايي طبيعي نداشته باشد. سيدفرزاد محمدي افزود: شيوع تنبلي چشم در كشور 2 تا 3 درصد تخمين زده مي‎شود.

به گفته وي، رشد و تكامل مركز بينايي هر فرد از دوران جنيني تا حدود 8سالگي ادامه دارد كه حداكثر سرعت رشد در 2 سال اول است. از اين‌رو با هدف كشف و درمان بموقع، يك معاينه در بدو تولد توصيه مي‌شود. وي اظهار داشت: از هر 3 بيمار مبتلا به تنبلي چشم، يك مورد بر اثر خطاي انكساري تشخيص داده نشده به اين مشكل مبتلا مي‎شود و هدف اصلي برنامه ملي غربالگري تنبلي چشم كه به ابتكار سازمان بهزيستي كشور انجام مي‎شود، كشف‌ بموقع كودكاني است كه در ظاهر سالم به‌نظر مي‌رسند، اما امكان دارد به‌دليل نابرابري خطاي انكساري چشم‌ها يكي از آنها در خطر تنبلي چشم بوده، از ديد طبيعي برخوردار نباشد.

  • 265هزار كودك مبتلا به تنبلي چشم در كشور شناسايي شده‌اند

معاون پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي گفت: از آغاز اجراي طرح پيشگيري از تنبلي چشم كودكان 3تا 6سال از سال 74حدود 265هزار كودك مبتلا به تنبلي چشم شناسايي شده‌اند.مينو رفيعي افزود: با اين تعداد شناسايي توانستيم 265هزار چشم را از خطر كم‌بينايي و نابينايي نجات دهيم.معاون پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي گفت: تنبلي چشم يكي از 3 علت شايع كم‌بينايي و نابينايي تك‌چشم كودكان در كنار گلوكوم (آب سياه) و كاتاراكت (آب مرواريد) است.

رفيعي افزود: تنبلي چشم به‌خاطر ظاهر سالم چشم، به آساني قابل تشخيص نيست و كودك نيز به‌دليل سن كم، شكايتي از ديد كم نمي‌كند و احتمال پيشرفت بيماري و كاهش كيفيت زندگي تا پايان عمر، وجود دارد.وي تأكيد كرد: تنبلي چشم مي‌تواند منجر به نقص شديد بينايي و حتي نابينايي در يك چشم و به ندرت 2 چشم فرد شود.به گفته وي، بهترين زمان درمان تنبلي چشم، كمتر از 6سالگي است و درمان بعد از 12سالگي نمي‌تواند ديد كامل كودك را بازگرداند.معاون پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي گفت: تنبلي چشم مي‌تواند در يادگيري و ديد 3‌بعدي و دقت كودك و در آينده نيز در انتخاب شغل و بروز حوادث و تصادفات تأثيرگذار باشد و آغازي براي معلوليت‌هاي ديگر باشد ولي با پيشگيري از آن مي‌توان رضايت از زندگي را افزايش داد.

کد خبر 311538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha