همشهری آنلاین: محققان دانشگاه لیدز در پروژه‌ای جدید قصد دارند از لشگری از پهپادهای تعمیرکار برای ترمیم چیزهایی مانند چاله‌ها و چراغ‌های خیابان‌ها استفاده کنند.

ترمیم خودکار شهرهای آینده با پهپادهای تعمیرکار

به گزارش ایسنا، زمان و تلاش زیادی صرف حفظ و نگهداری شهرها می‌شود. چاله‌های خیابانی باید پر شوند و خطوط برق و چراغ‌های خیابان به تعمیر نیاز دارند. اما با طرح جدید دانشگاه لیدز، به‌زودی می‌توان شاهد انجام این کارها توسط لشگری از پهپادها بود که از شهرها مراقبت خواهند کرد.

هدف بزرگ این پروژه 6.4 میلیون دلاری، ارائه شهرهای خود تعمیرکننده است. این پروژه قصد دارد تیمی از روبات‌های کوچک را برای شناسایی سریع مشکلات در زیرساخت‌ها به منظور جلوگیری از تبدیل شدن آن‌ها به پروژه‌های تعمیراتی بزرگ تولید کند.

پروفسور فیل پورنل از دانشکده مهندسی عمران دانشگاه لیدز گفت: ما قصد داریم لیدز را به نخستین شهر در جهان تبدیل کنیم که هیچ اختلالی در اثر کارهای خیابانی ندارد. ما می‌توانیم از زیرساخت‌هایی حمایت کنیم که کاملا توسط روبات‌ها قابل تعمیر بوده و اختلالات ناشی از کندن خیابان‌های شهر را به فراموشی بسپاریم.

این تحقیق به سه بخش تقسیم شده که هر کدام مربوط به نوع خاصی از دستگاه برای اجرای نوع خاصی از کار است. نخستین گروه ملقب به "نشستن و تعمیر کردن" به ساخت پهپادهایی خواهد پرداخت که می‌توانند مانند پرندگان روی سازه‌ها بنشینند و چیزهایی مانند چراغ‌های شکسته خیابان را تعمیر کنند.

در همین حین، بخش "درک و تعمیر" به توسعه پهپادهایی خواهد پرداخت که به مراقبت از خیابان‌های شهر پرداخته و بطور خودکار چاله‌های خیابانی را شناسایی و ترمیم می‌کند. از سوی دیگر، بخش "راه بینداز و فراموش کن"روبات‌هایی تولید خواهد کرد که بطور خودکار و نامحدود درون لوله‌های آب و برق به کار پرداخته و کارهایی نظیر نظارت، تعمیر، اندازه‌گیری و گزارش‌دهی وظایف را انجام می‌دهند.

محققان اظهار کردند: بخش اصلی این پروژه،‌ محافظت ‌کردن بجای واکنشگر بودن است. مهم است که مطمئن شویم از زیرساختارهای پایدار و انعطاف‌پذیر برخورداریم. ما قصد داریم مداخلاتمان برای چشم انسان نامحسوس باشد، پیش از آن به یک مشکل جدی تبدیل شود.

این پروژه به‌تازگی معرفی شده و سوالات زیادی مطرح شده از جمله این که فناوری پهپاد تا چه میزان پیشرفت خواهد کرد تا دستگاه‌ها بتوانند بطور ایمن این مشکلات را در مناطق پرجمعیت شهر رفع کنند.

کد خبر 311440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha