همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که خوردن رژیم غذایی غنی از ماهی، سبزی‌ها و میوه‌ها، اما به میزان کم گوشت؛ ممکن است باعث از دست رفتن شمار کمتری از سلول‌های مغزی و افزایش عمر شود.

Mediterranean

به گزارش لایوساینس پژوهشگران در یک بررسی بر روی 674 فرد سالمند به این موضوع توجه کردند که آیا رژیم غذایی شرکت‌کنندگان ئر طول سال گذشته شامل پیروی از اجزای اصلی ر‍ژیم غذایی مدیترانه‌ای هست یا نه: خوردن مقدار زیاد سبزی‌ها، حبوبات، غلات، ماهی، میوه‌ها و مغزهای خوراکی؛ مصرف چربی‌های سالم تک‌اشباع‌شده مانند روغن زیتون و پرهیز از چربی‌های اشباع‌شده؛ خوردن مقادیر کم گوشت و لبنیات. سن میانگین افراد شرکت‌کنده در بررسی 80 سال بود.

این پژوهشگران مغزهای این افراد را اسکن کردند، و دریافتند که حجم مغز افرادی که رژیم غذایی‌شان شامل دست کم پنج جزء از اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است، در مقابسه با حچم مغز افرادی که رژیم غذایی‌شان شامل کمتر از پنج جزء بود، به طور میانگین 13.11 میلی‌متر بزرگتر است.

به گفته این پژوهشگران، این تفاوت حجم مغز میان دو گروه معادل مقدار تحلیل رفتن مغز در طول پنج سال است.

ییان گو، نویسنده این مطالعه، از دانشگاه کلمبیا در نیویورک گفت: «این نتایج هیجان‌انگیز است، چرا که به این ترتیب این احتمال مطرح می‌شود که بتوان به طور بالقوه از تحلیل رفتن مغز و اثرات سالمندی بر مغر را صرفاً با پیروی از رژیم غذایی سالم جلوگیری کرد.»

هنگامی که پژوهشگران بررسی دقیق‌تری درباره رابطه میان تحلیل رفتن مغز و رژیم غذایی مدیترانه‌ای انجام دادند، دریافتند که اثر محافظتی این رژیم غذایی بیش از همه به دو جزء آن مربوط است: خوردن ماهی بیشتر و خوردن گوشت کمتر.

این یافته‌ها به گفته گو بیانگر آن است: «خوردن دست کم 85 تا 140 گرم ماهی در هفته یا محدود کردن مصرف روزانه گوشت به کمتر از 100 گرم، ممکن است محافظت عمده‌ای در برابر از دست رفتن سلول‌های مغزی معادل تأثیر حدود سه تا چهار سال دوران سالمندی ایجاد کند.»

هیچکدام از افراد در این بررسی جدید زوال عقل یا دمانس  نداشتند. اما این پژوهشگران یادآور شدند که مقادیر زیادتر تحلیل مغز با خطر بیشتر زوال شناختی همراه است.

البته گو گفت، این بررسی جدید مشاهده‌ای بود، و پژوهش بیشتری لازم است تا رابطه میان رژیم غذایی مدیترانه‌ای و ساختار مغزی را بررسی کنند. به گفته او، این بررسی جدید ثابت نمی‌کند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای از تحلیل رفتن مغز پیشگیری می‌کند؛ بلکه صرفاً رابطه‌ای میان این دو را نشان می‌دهد.

پژوهشگران گفتند، سازوکار رابطه میان رژیم غذایی مدیترانه‌ای و حجم بیشتر مغز روشن نیست، اما ممکن است با اثرات مفید مواد مغذی در این غذاها مربوط باشد. برای مثال نشان داده شده است که چربی‌های امگا-3 و نیز ویتامین‌های B و D در ماهی رشد سلول‌های عصبی را تحریک می‌کنند و تحلیل رفتن مغز را کند می‌کنند.

این بررسی جدید در 21 اکتبر در ژورنال نورولوژی منتشر شده است.

کد خبر 311341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha