همشهری آنلاین: پزشکان معالج پرستار اسکاتلندی که به ابولا مبتلا شده و بهبود یافته بود، و بعد بیماری‌اش بازگشته بود، روز چهارشنبه ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) ۲۰۱۵ اعلام کردند،‌ او دچار مننژیت ناشی از ویروس‌های باقی‌مانده در مغزش است.

به گزارش رویترز پائولین کافرکی دوباره با ویروس ابولا آلوده نشده است، اما پس از بهبودی ابتدایی‌اش ویروس‌هایی در بدن او باقیمانده بودند، که دوباره پدیدار شده و باعث ایجاد این عارضه مرگبار برای او شده‌اند.

مایکل جیکوبز، متخصص بیماری‌های عفونی که پزشک معالج کافرکی در لندن است، گفت: «ویروس در اطراف مغز و نخاع دوباره ظاهر و باعث مننژیت شده است.»

مننژیت عارضه‌ای است که در آن باکتری یا ویروس باعث التهاب بافت‌های پوشاننده مغز یا نخاع می‌شود. این بیماری به علت ویروس‌ها و باکتری‌های بسیار متفاوتی ممکن است ایجاد شود.

جیکوب گفت، کافرکی در وضعیت بحرانی را گذرانده است و در یک مرحله در هفته گذشته در خطر بالای مردن قرار داشت، اما اکنون بهبودی قابل‌توجهی پیدا کرده است و احتمال دارد بتواند بهبود یابد.

کافرکی در تاریخ 9 اکتبر پس از بازگشت ظاهری بیماری در واحد ایزولاسیون در بیمارستان رویال فری لندن بستری شد.

او نخستین شخصی بود که در خاک بریتانیا مبتلا به ابولا تشخیص داده شد و این بیماری را در دسامبر 2014 در آفریقا گرفته بود و چندین هفته را در بیمارستان رویال فری گذراند تا بهبود یافت و از بیمارستان مرخص شد.

مورد کافرکی باعث جلب‌توجه جهانی شده است، چراکه کارشناسان می‌گویند هرگز موردی مانند آن ثبت نشده است.

ناتالی مک درموت،‌ کارشناس ابولا و فلوی پژوهش بالینی در امپریال کالج لندن، دراین‌باره گفت: «این وضعیتی بی‌سابقه است. ما درگذشته ظهور مجدد ویروس به شکل مننژیت را ندیده‌ایم.»

جیکوبز گفت که کافرکی روز چهارشنبه می‌تواند صحبت کند و اندکی غذا بخورد،‌ اما هنوز در بستر است، و هنوز دوره طولانی بهبودی را در پیش دارد و احتمال نیاز به مدتی بستری شدن خواهد داشت.

ویروس ابولا در یک همه‌گیری بی‌سابقه در طول سال گذشته باعث مرگ بیش از 11300 نفر را در غرب آفریقا شد و 17000 از عفونت این ویروس جان به در بردند.

کد خبر 311275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha